Vláknina a její příznivé účinky na detox

Počátky pojmu "dietní vláknina" jako nerozpustných strukturních složek rostlin se poprvé objevila v počátcích 50. let 20. století. O význami vlákniny v potravě a jejím pozitivním vlivem na organismus, se začalo více psát a mluvit až v polovině 70. a počátkem 80. let, díky dvěma anglickým lékařům. Na základě výzkumů v Ugandě totiž zjistil souvislost mezi konzumací potravy s vysokým obsahem vlákniny a jejími ochrannými účinky a konzumací západní stravy chudé na vlákninu a zvýšeným výskytem civilizačních onemocnění, jako je například obezita, diabetes II. typu, rakovina tlustého střeva, divertikulitida, hemoroidy, kardiovaskulární onemocnění ....

Pod pojmem vláknina rozumíme souhrn polysacharidů a ligninu nedegradovatelný endogenními enzymy, vylučovanými v horní části trávicího traktu člověka. Ve smyslu této definice je zásadní dělení vlákniny podle rozpustnosti ve vodě na nerozpustnou (celulóza a lignin) a rozpustnou (pektin, hemicelulóza, gumy slizy a chitin) vlákninu. Doporučený denní příjem vlákniny u dospělých se pohybuje v závislosti na věku, pohlaví a fyzické aktivitě mezi 20 - 30 g / den. Naopak příjem vlákniny vyšší než 60 g je nežádoucí, z důvodu snížené resorbce živin. Odhaduje se, že u nás je příjem vlákniny obyvatelstva nedostačující a to pouze 10 až 15 g na den.

Hlavním zdrojem ve vodě nerozpustné vlákniny jsou hlavně obiloviny, celozrnné pekárenské výrobky, ovesná vločky, slupky z jablek, hrušek, hroznů, brambor apod. Zdrojem ve vodě rozpustné vlákniny je především ovoce a zelenina, například citrusové plody, banány, jablka, hrušky, rybíz, mrkev, zelí aj. Důležitým zdrojem potravinové vlákniny jsou i ostatní luštěniny jako hrách, sója, čočka, cizrna .... Nachází se také v ořechách, máku a v sušeném ovoci. V podobě gumy se vyskytuje ve fazolí a v bobu, jako i v ovsi a v ječmeni. Slizy se nacházejí v semenech lnu, chaluhy, mořských řasách a houbách.

Nerozpustná vláknina je odolná vůči chemickým procesům trávení v tenkém i v tlustém Cstřevě, přičemž rozpustná vláknina podléhá fermentaci lokalní mikroflóry tlustého střeva, čímž vznikají fermentační produkty, mastné kyseliny s krátkým řetězcem (kyselina máslová, propionová a octová), plyny a energie. Právě tyto mastné kyseliny maji pozitivní vliv na epitel hrubého střeva a jeho obranyschopnost.

Význam vlákniny spočívá hlavně v jejím pozitivním působení na střevní trakt:

  • dělá stolic objemnější, měkčí a redčí, což usnadňuje vyprazdňování a zvyšuje jeho frekvenci
  • pomáhá udržet vodní a elektrolytickou rovnováhu ve střevním traktu
  • zvyšuje peristaltiku a díky rychlejší pasáži se snižuje expozice toxických látek, jejich vstřebáním a působením v organismu
  • karboxylové skupiny pektinu vážou těžké kovy a braní jejich vstřebávání
  • snižuje resorpci tukov a cholesterolu
  • strava bohatá na vlákninu zpomaluje rychlost resorpce glukózy a tukov z tenkého střeva, čímž snižuje postprandiální hladinu glukózy, hladinu cukru krvi po jídle
  • způsobuje pocit sytosti, což je žádoucí při redukčních dietách
  • příznivé účinky na střevní mikroflóru, tím že mikroorganismům hrubého střeva poskytuje živiny a energii, což pomáhá udržet druhovou pestrost střevních bakterií a potlačit růst a množení patogenních mikroorganismů


Nežádoucí účinky ktere mozem pozorovat při příjem velkého množství vlákniny:

  • může negativně ovlivnit bilanci vitamínů a minerálních látek, zkrácením doby potřebné na jejich vstřebávání
  • u některých jedinců může způsobit nafukování
  • může zhoršit využitelnost železa
  • při současném podávání může snižovat účinnost léků


Pokud přijímáme dostatečné množství vlákniny, nesmíme zapomenout na dostatečný pitný režim, neboť právě díky dostatečnému množství vody může vláknina zvětšit svůj objem a tak se mohou projevit její příznivé účinky na trávicí trakt a na celý organismus. Její dostatečný příjem je ve stravě nenahraditelný a to hlavně kvůli tomu, že se nachází pouze v potravinách rostlinného původu. Potraviny živočišného původu neobsahují žádnou vlákninu. Proto je velmi důležité zařadit do svého jídelníčku dostatek rostlinných potravin, které by měly být každodenní součásti našeho jídelníčku. Zvýšit příjem vlákniny nám mohou pomoci i doplňky výživy, jako například BELLY FYTO DETOX.

Galerie

B2B zóna

Možnost velkoobchodní spolupráce

Doprava nad 2500 Kč zdarma

Při nákupu nad 2500 Kč máte dopravu zdarma

Referencie

Naši zákazníci sú spokojní s produktami značky Kompava

Věrnostní systém

 Poskytujeme věrnostní body při nákupu

Benefity

Odměňujeme stále zákazníky

KOMPAVA spol. s r. o., Pod Kopcem 107 , Strání 68765, +420 602 426 550, gonex@kompava.sk
Používáním těchto stránek souhlasíte s používáním cookies, které nám pomáhají zajistit lepší služby. Více info