Proteiny

Pokud žijete aktivně a spotřebujete velké množství energie, určitě se bez nich neobejdete!

Kromě vody jsou právě proteiny nejvíce zastoupenou látkou v našem těle. Představují klíčovou stavební složku, bez které by naše buňky a orgány, svaly, kosti a kůže vůbec nedrželi pohromadě. Stejně důležité jsou i pro látkovou výměnu. Tělo je potřebuje, aby vytvářelo a regenerovalo tkanivo, používá je při tvorbě enzymů a hormonů, které pohánějí mnoho chemických reakcí. Díky nim produkuje i hemoglobin, který je nositelem kyslíku v krvi.

Protein může být složený z více než dvaceti různých druhů aminokyselin. Devět z nich musí člověk přijmout z jídla, protože tělo si je, na rozdíl od těch dalších, nedokáže samo vytvořit.

Moderní výživa se bez nich neobejde - sportovci si od nich slibují pevně vytvarované svaly. Jídelníček bohatý na proteiny je pro růst svalové hmoty po vydatném tréningu takřka nepostradatelný. Proteiny představují bohatý zdroj bílkovin a aminokyselin, z kterých se skládá každá svalová buňka, proto posilováním a užíváním proteinů rostou svaly rychleji. Jejich přísun také urychluje regeneraci a výkon.

Podle obsahu bílkovin je můžeme rozdělit na syrovátkový koncentrát (35 - 89%) - vhodný pro začátečníky, syrovátkový izolát (90-95%) - nejlepší protein pro pokročilé kulturisty s vysokými nároky a nakonec syrovátkový hydrolyzát (95-99%) - nejkvalitněji vyrobený protein s vysokým obsahem bílkovin, je předtrávený, a tím i lépe využitelný pro organizmus. Existují však i kazeiny, sojové, hráškové, konopné, vaječné, hovězí proteiny, no nejrozšířenější je stále syrovátkový protein.

Pro začátečníky anebo lidi s problémem přibrat na váze doporučujeme proteiny s nižším obsahem bílkovin a pro pokročilé proteiny s obsahem bílkovin od 60% a více. Díky použití čistě přírodních surovin jsou naše proteiny vhodné i pro mládež a juniory. V nabídce máme také speciální proteiny pro ženy, které pomohou úspěšně nastartovat metabolizmus na hubnutí.


Vydatný tréningový režim – body building, kardio tréning, nebo silové cvičení – vyžaduje dostatečný přísun energie a živin. Pokud se tedy v posilovně nedržíte zrovna zpátky, potřebujete hladinu proteinů v těle zvýšit. Kdy a v jaké formě si je dopřát, aby byly účinky optimální? Záleží na tom, čeho chcete dosáhnout:

Mezi dvěma jídly - Pro někoho může být vydatný proteinový shake řešením, jak ovládnout potřebu přejídat se a mlsat, když je už oběd za vámi a do večeře je ještě daleko.

  • Jako náhrada jednoho chodu - Jestli nemáte čas vařit, anebo chcete snížit přísun kalorií, můžete jedno jídlo nahradit proteinovým shakem. Nezapomínejte však, že nedokáže dlouhodobě nahradit pestrou stravu.
  • Před tréningem - V této chvíli potřebuje vaše tělo pomaleji vstřebatelnou formu proteinu, aby nedošlo k jeho rychlému vyčerpání. Pokud začnete cvičit s nízkou hladinou proteinů, bude organizmu trvat mnohem déle, než se začne po tréningu tzv. dávat dohromady. Před začátkem cvičení oceníte prášek s obsahem kazeinu a karbohydrátů.
  • Po tréningu - To je ideální čas na proteinový shake, právě tehdy tělo tento druh živin nejvíc potřebuje. Udělejte tak do 30 minut po skončení cvičení, abyste včas nastartovali proces obnovy svalových buněk.

Přísun proteinů má navíc pozitivní vliv i na funkci mozku. Všimli jste si, že oběd bohatý na proteiny vás udrží několik hodin ve stavu příjemné bdělosti? Mozkové buňky totiž mezi sebou komunikují pomocí neurotransmitterů tvořených právě aminokyselinami, ze kterých se skládají proteiny. Dopřejte si je pro vyrovnaný fyzický i duševní výkon!

Podkategorie:

Vynulovat filtr
Zobrazených 1-15 z celkově 15 záznamů.
GONEX, s. r. o., Pod Kopcem 107, Strání 68765, +420 903 473 211, gonex@kompava.sk
Používáním těchto stránek souhlasíte s používáním cookies, které nám pomáhají zajistit lepší služby. Více info