Překvapivé mýty a fakta o vitaminu D
Překvapivé mýty a fakta o vitaminu D

Překvapivé mýty a fakta o vitaminu D

Překvapivé mýty a fakta o vitaminu D

Vitamín D se během posledního roku stal snad nejpopulárnějším vitaminem. Může za to skutečnost, že je velmi často zmiňován v souvislosti s onemocněním COVID-19. Zjistěte, kolik toho o vitaminu D víte (nebo nevíte).

Navzdory odborným informacím stále přicházejí mylné představy o tom, že vitamin D je zázrak, který pokud budeme užívat ve velkých dávkách, zachrání nás od všech nemocí. To však není pravda, neexistuje žádný vitamin nebo potravinový doplněk, který by všechno vyléčil.

Vitamín D, nazývaný také sluneční vitamin, se vytváří v pokožce jako reakce na sluneční záření. Vitamin D je rozpustný v tucích. Naše tělo si ho tedy umí vyrobit samo, ale také si ho můžeme doplňovat pomocí stravy nebo výživových doplňků.

Funkce vitaminu D

  • Regulace a absorpce vápníku a fosforu
  • Podpora normálního imunitního systému
  • Zdravý růst a vývoj kostí, zubů

Neexistuje jeden univerzální vitamin, který by nás zachránil před všemi nemocemi

Mýty a fakta o vitaminu D

1. Čím více vitamínu D, tím lépe pro vaše zdraví - Mýtus

Všeho moc škodí, a to platí i pro vitamín D. I když je tato situace méně častá, může nastat toxicita způsobená užíváním až příliš velkého množství doplňků s vitaminem D. Příznaky předávkování vitaminem D jsou zvracení, časté močení, slabost, bolest kostí či bolest ledvin.

Pokud byste při užívání výživového doplňku zaznamenali tyto příznaky, nechte si u svého lékaře krevním testem zjistit, jak na tom jste. Možná zjistíte, že vitamin D suplementovat nemusíte, i když u většiny lidí se vyskytuje spíše deficit tohoto vitamínu.

2. Vitamín D souvisí s hubnutím - Fakt

Na první pohled se může zdát že vitamin D nemá s hubnutím nic společného. Při jeho nedostatku ale pociťujeme svalovou slabost či bolesti kostí. A to nám brání hýbat se a vést aktivní život.

Studie z Oxfordské akademie dokonce zjistila, že ženy, které hubli a měli nedostatek vitaminu D, hubli mnohem pomaleji než ženy s dostatečným množstvím slunečního vitamínu.

radosť šport beh žena

3. Je snadné získat dostatek vitaminu D z vyvážené stravy - Mýtus

I když to není úplně nemožné, bylo by to velmi náročné. Pouze málo potravin obsahuje vitamín D, například ryby, vejce, mléko, houba portobello. Například 1 vejce obsahuje 1,1 mcg (44 UI) vitaminu D, což je jen velmi malé% doporučené denní dávky.

Nespoléhejte tedy na to, že během zamračených dnů vám stačí jíst vejce, mléko či ryby. Přivodíte si tak deficit vitamínu D.

4. Nízká hladina vitaminu D souvisí se špatnou náladou - Fakt

Pokud se poslední dny cítíte bez nálady a máte pocit, jakoby vám nic nepřinášelo radost, dejte si u lékaře zkontrolovat hladinu vitamínu D.

Právě nedostatek vitaminu D může do značné míry ovlivnit váš psychický stav, jelikož několik studií potvrdily, že mezi nízkou hladinou vitaminu D a poruchami nálad existuje korelace.

zlá nálada smútok depresia muž

5. Stačí jít ven kdykoliv během dne a budu mít dostatek Vitaminu D - Mýtus

Vitamín D se nazývá i sluneční vitamin, protože ho získáváme především ze slunce. Ne vždy je to však dostačující. Velmi záleží na faktorech jako sezóna, denní hodina, oblačnost, pigment pokožky či používání krémů na opalování.

Například lidé, kteří mají tmavší pokožku, nejsou schopni prostřednictvím slunečního záření přijmout tolik vitamínu D jako lidé, kteří jsou více bledí.

Odborníci se shodli na tom, že k dostatečnému množství vitaminu D stačí přibližně 15 - 30 minut denního pobytu na slunci (mez 10:00 - 16:00). Samozřejmě, slunce by mělo dopadat přímo na pokožku, tedy oblečení tomu zabraňuje. Stejně i opalovací krémy.

Na druhé straně si ale třeba dávat pozor na rakovinu kůže. Sluneční záření zvyšuje riziko rakoviny kůže a také podporuje a zviditelňuje vrásky.

6. Vitamín D podporuje imunitní systém - Fakt

Aby váš imunitní systém fungoval tak jak má, zkontrolujte, že máte dostatek vitamínu D. Pomáhá totiž zmírňovat škodlivé zánětlivé reakce v těle a zvyšuje produkci imunitních buněk.

usmiata žená športovkyňa bežkyňa

Užívání vitaminu D ve formě výživových doplňků představuje jednu z nenáročných možností, jakou se můžeme ochránit před infekcí:

  • Obecně se doporučuje suplementace 800 - 1 000 IU / den, což je dávka, která má zajistit nejen zdraví kostí a svalů, ale také podporu imunity.
  • Lidé, u kterých se předpokládá nedostatek vitamínu D, by měli zvážit užití vyšší dávky, např. 4 000 IU / den pro první čtyři týdny před snížením na 800 IU - 1 000 IU / den.

Pandemie COVID-19 podnítila obnovený zájem o vitamin D. U pacientů pozitivních na onemocnění Covid 19 se zjistily nižší hladiny vitaminu D a pozoroval se horší průběh samotného onemocnění. Ukázalo se, že podávání vysokých dávek vitaminu D může zlepšit výsledky u různých skupin pacientů.