Myslíte si, že máte po létě dostatek vitaminu D? Pozor, budete překvapeni.
Myslíte si, že máte po létě dostatek vitaminu D? Pozor, budete překvapeni.

Myslíte si, že máte po létě dostatek vitaminu D? Pozor, budete překvapeni.

Myslíte si, že máte po létě dostatek vitaminu D? Pozor, budete překvapeni.

Vitamin D3, známý také jako "sluneční vitamin", přináší výhody téměř celému lidskému organismu. Cirkulací krevním oběhem napomáhá vstřebávání vápníku a fosforu, a tak přispívá k udržení zdravých a pevných kostí. Rovněž se významně podílí se na zdraví imunitního i kardiovaskulárního systému.

Během chladnějších ročních období, kdy se méně vystavujeme slunečnímu záření často náš organismus trpí nedostatkem vitamínu D. Vzhledem k faktu, že jen velmi málo potravin ho obsahuje přirozeně, vitamín D3 ve formě výživových doplňků je pro nás v tomto období výborným pomocníkem.

Zdroje vitamínu D

Pokud chcete zvýšit hladinu vitaminu D, můžete užívat doplňky výživy, vystavovat se častěji slunečnímu záření nebo dbát o přítomnost tohoto vitaminu ve stravě. Je obtížné získat dostatek vitaminu D3 pouze prostřednictvím diety, zvláště pokud nejde o dietu bohatou na níže uvedené potraviny.

Potraviny bohaté na vitamín D

Název potraviny obsahující vitamín D

Obsah vitamínu D (IU/100g)

Olej z tresčích jater

1360

Tresčí játra

10 000

Mateřské mléko

0-10

Kravské mlieko

0,3 - 54

Sýr

12

Vejce

28

Smetana

50

Sleď

330

Losos

220 – 440

Sardinky

1500

Hovězí játra

8 - 40

 

Výživové doplňky

Představují nejjednodušší způsob, jak zajistit dostatek vitaminu D3 každý den. Mnohé vědecké studie dokazují, že suplementace vitamínu D3 ve formě výživových doplňků je stejně účinná jako ta přirozená, získaná prostřednictvím slunečního záření či potravin.

 

Sluneční záření

V případě interakce ultrafialového záření B (UV B) ze slunce a specializovaných buněk - receptorů vitamínu D v lidské kůži se spustí reakce spojená s produkcí vitamínu.

Na druhé straně však třeba být opatrní. Někteří odborníci doporučují 10 - 15 minut (několikrát týdně) nechráněné expozice na slunci za účelem udržení potřebné hladiny vitaminu D. Jiné studie však tvrdí, že neexistuje zcela bezpečný způsob, jak zajistit dostatečný příjem vitamínu D ze slunce bez zvýšení rizika rakoviny kůže.

Proto je vhodná kombinace všech tří zdrojů v té správné míře - vystavovat se rozumnému množství slunečního záření v kombinaci se správnými výživovými doplňky a vhodně zvolenou stravou. Takto je pořízení potřebného množství vitaminu D bezpečné, zdravé a docela jednoduché.

Jaké množství představuje dostatečný příjem vitamínu D?

Dostatečnou dávku vitamínu D nelze striktně určit, nakolik toto množství závisí na mnoha faktorech - věk, rasa, aktuální roční období, vystavování se slunečnímu záření, území, na kterém žijeme a podobně.

Americký institut medicíny doporučuje nabýt minimálně 400 - 800 IU, což představuje 10 - 20 mikrogramů vitamínu D, přičemž tato dávka by měla obecně platit pro 97,5% populace, která se vystavuje slunečnímu záření v standardních množstvích.

Při realizaci jedné studie, jejíž účastníky byli zdraví dospělí lidé, zjistili, že na pořízení dostatečné hladiny vitaminu D je nezbytné přijmout 1120 - 1680 IU zmíněného vitamínu.

Institut medicíny (IOM) za bezpečnou horní hranici příjmu vitamínu D považuje 4000 IU, proto je důležité se při vyšším příjmu poradit se svým lékařem.

 

Jaká je správná hodnota vitaminu D v krvi?

Hodnoty se liší v závislosti na jednotlivých odborníků. Někteří hodnotí za dostatečnou hladinu vyšší než 20 ng / ml. Další jsou přesvědčeni, že by hodnota vitaminu D v krvi neměla být nikdy nižší než 30 ng / ml.

IOM stanovily pravidla pro měření vitamínu D v krvi takto:

  • Dostatečné množství - více než 20 ng / ml (50 nmol / l), přičemž tvrdí, že až 97,5% populace nezbytně potřebuje mít hodnoty vitaminu D vyšší než 20 ng / ml.
  • Nedostatečné množství - méně než 20 ng / ml (50 nmol / l).
  • Deficit - méně než 12 ng / ml (25 nmol / l).

Deficit vitaminu D3

Výzkum dokazuje, že více než miliarda lidí na celém světě má nedostatek vitamínu D.

Příznaky a související stavy zahrnují:

  • Svalová slabost a bolesti,
  • slabé kosti,
  • únava,
  • ztráta vlasů,
  • deprese,
  • hypertenze,
  • zánět,
  • artritida,
  • ekzém.

Je možné předávkovat se vitamínem D?

Vitamin D3 je obecně bezpečný a skutečně velmi prospěšný pro lidský organismus v doporučených množstvích. Pokud však budete užívat příliš mnoho vitamínu D3, může vykazovat toxické účinky.

Nadměrný příjem vitaminu D3 může způsobit přebytečné vstřebávání vápníku, které vede ke stavu nazývanému hyperkalcémie (zvýšená hladina vápníku v krvi). Stavu spojeného se sníženou kvalitou kostí, zhoršením fungování mozku i srdce a následně může vést k tvorbě ledvinových kamenů.

Nejčastější příznaky předávkování vitamínem D zahrnují:

  • Nevolnost,
  • zvracení,
  • svalová slabost,
  • změny nálady,
  • bolest,
  • zmatek,
  • ztráta chuti k jídlu,
  • dehydratace,
  • nadměrné močení,
  • nadměrný žízeň.

 

Extrémně vysoké hladiny vitamínu D3 mohou vést k selhání ledvin, nepravidelnému srdečnímu tepu, či dokonce způsobit i smrt.

Blahodárné účinky vitamínu D3

 

1. Zdravé kosti

Vitamín D významně ovlivňuje vstřebávání a regulaci vápníku, a tak přispívá ke zlepšení stavu kostí i svalů. Pokud lidský organismus trpí deficitem vitamínu D, tak i absorpce vápníku je nižší a tělo je nuceno získávat vápník z kostí, což vede ke snížení jejich kvality. Kosti jsou v takovém případě slabé a zvyšuje se riziko zlomenin či osteoporózy.

 

Výzkumy dokazují, že vitamin D může výrazně napomoci ke snížení výskytu zlomenin a zvyšování svalové síly.

2. Ochrana respiračního systému

Zájem o vliv vitaminu D na dýchací systém člověka, resp. jeho ochranný vliv vůči respiračním onemocněním, se datuje již od roku 1930, kdy množství odborníků zkoumalo konzumaci oleje z tresčích jater jako možnou alternativu při snížení pracovní neschopnosti zaměstnanců továren v důsledku respiračních infekcí horních cest dýchacích.

Téměř o 100 let později s výskytem pandemie onemocnění COVID-19 vzrůstá i zájem o studium protektivních účinků vitaminu D.

Některé studie posledního desetiletí potvrdily mírný ochranný účinek vitaminu D vůči respiračním infekcím. Vzhledem k tomu, mnozí odborníci uvažují o suplementaci vitamínem D jako možnou prevencí a účinném pomocníkovi při léčbě onemocnění vyvolaného novým koronavirus.

Během pandemie způsobené v důsledku onemocnění COVID-19 se objevily některé předběžné důkazy naznačující, že nedostatek vitaminu D může zvýšit riziko infekce. Je však třeba udělat více prací, aby bylo možné s jistotou říci, jakou roli (pokud vůbec) tento vitamín hraje v boji proti koronavirus, který je příčinou této pandemie. 

3. Imunitní systém

Nedávné výzkumy realizované na univerzitě v Kodani potvrdily, že vitamin D hraje klíčovou roli při aktivaci lidského imunitního systému (T buňky) proti virům a bakteriím.

Pro posílení imunitního systému je zejména v období podzimu, kdy je chladnější počasí pro náš imunitní systém zkouškou, vhodné nakopnout jeho fungování za pomoci dalších účinných výživových doplňků, mezi které patří jednoznačně:

  • L-lysin - účinná přírodní látka v boji proti virům. Příznivě podporuje funkci imunitního systému a pomáhá zabraňovat propuknutí různým virovým infekcím.
  • Colostrum - nutriční látka sloužící první potrava savců během prvních pár hodin po narození. Dodává nenahraditelnou kombinaci imunitních a růstových látek, které zajišťují podporu imunity a výživu pro celkový zdravý vývoj organismu.
  • Lactoferin - látka se schopností vázat a přenášet železo, a tím příznivě působit na imunitní systém.
  • Vitamin C - podporuje imunitní systém, zajišťuje detoxikaci pečně a zároveň snižuje oxidační stres.

4. Nálada

Studie ukázaly, že lidé trpící depresí a úzkostmi mají často nedostatek vitamínu D. Není však jasné, zda tento nedostatek přispívá k depresi nebo deprese mění chování nemocného člověka (např. Stravovací návyky, čas strávený venku), v důsledku čehož vzniká deficit vitamínu D.

5. Rakovina

Množství studií naznačovalo schopnost vitaminu D působit jako prevence rakoviny prsu a prostaty. V případě rakoviny tlustého střeva, jejíž výskyt je stále frekventovanější, se také diskutuje o možnosti prevence. Nejnovější studie potvrdily, že lidé s vyšším obsahem vitaminu D v krvi byly podstatně méně náchylní na rakovinu tlustého střeva.

6. Hubnutí

Některé studie naznačují souvislost mezi obezitou a nízkou hladinou vitamínu D. Jedna ze zmíněných studií dokonce uváděla, že suplementace vitamínem D u obézních lidí v kombinaci se sníženým příjmem kalorií může vést k jednodušší ztrátě hmotnosti.

7. Zdraví kardiovaskulárního systému

Mnohé studie našli souvislost mezi sníženou hladinou vitaminu D v krvi a výskytem obezity spolu s vyšším krevním tlakem. Některé studie poukazují na schopnost vitaminu D pomoci snížit krvní tlak.

Jaký je rozdíl mezi vitaminem D a vitaminem D3?

Vitamin D3 je forma vitamínu D známá jako cholecalciferol. Nachází se zejména v živočišných produktech - mořské plody, játra a vajíčka. V lidském organismu se přeměňuje na využitelnou formu vitamínu D.

Kdy byste měli užívat vitamín D3?

Vitamin D3 je vitamin rozpustný v tucích, což znamená, že je třeba ho přijímat spolu s tukem za účelem jeho nejlepšího využití. Nezáleží tedy na tom, zda ho užíváte ráno, odpoledne nebo večer za předpokladu, že ho budete užívat s jídlem, které obsahuje určité množství tuku.

Za nejefektivnější se považuje lipozomální forma vitamínu D3, která se téměř úplně vstřebává ve střevě, odkud putuje na určené místo v organismu.

Je skutečně vitamin D pro kojence nezbytný?

Téměř každá maminka novorozence má na receptu předepsaný vitamín D z důvodu prevence deficitu vitaminu D, který je důležitou výživou pro správný vývoj kostí dítěte. Při vysokém deficitu vitaminu D dětem hrozí výskyt a rozvoj příznaků křivice, nemoci, kterou trpělo množství chudých dětí v období 19. století - nohy do písmene O, křivá páteř, zduřelé žebra a zápěstí.

Mnohé studie se zabývaly funkcí vitaminu D3 při vývoji mozku dítěte. Mnohé zjištění naznačují, že nízký mateřský vitamin D3 má skutečně vliv na vyvíjející se dětský mozek.

 

___________________________________________________________________________

ZDROJE

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/21118827/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12499343/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/18541590/

https://www.pharmacytimes.com/view/august-2021-interactive-case-studies

https://www.casopisvnitrnilekarstvi.cz/pdfs/vnl/2020/08/06.pdf

https://dm5migu4zj3pb.cloudfront.net/manuscripts/113000/113010/cache/113010.1-20201218131453-covered-e0fd13ba177f913fd3156f593ead4cfd.pdf

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2567.2011.03482.x

https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S030645220300040X

https://www.verywellhealth.com/vitamin-d3-5082500

https://www.medicalnewstoday.com/articles/161618#benefits

https://www.upjs.sk/public/media/16345/Bacova_prepracovany_clanok_cely_s_grafmi_(2).pdf

https://www.casopisvnitrnilekarstvi.cz/pdfs/vnl/2020/08/06.pdf

https://www.sysrevpharm.org/articles/vitamin-d3-for-health-and-muscle-functions-of-athletes.pdf

<a href='https://www.freepik.com/vectors/food'>Food vector created by pch.vector - www.freepik.com</a>