KOMPAVA SLAVÍ 19. NAROZENINY! Oslavte je spolu s námi

Magnézium a jeho vliv na imunitní systém
Magnézium a jeho vliv na imunitní systém

Magnézium a jeho vliv na imunitní systém

Magnézium a jeho vliv na imunitní systém

Pro správnou funkci imunitního systému je třeba dopřát tělu základní výživu. Nedostatek hořčíku a živin se často vyskytuje u osob zakoušející psychické napětí, stres až depresi.

V poslední době patří hořčík z hlediska jeho funkce v lidském organismu mezi intenzivně zkoumány bioaktivní látky. Ukázalo se, že je silně propojen s naším imunitním systémem. Je důležitý pro tvorbu imunitních buněk a správnou obranyschopnost organismu.

Magnézium (hořčík) je po vápníku, sodíku a draslíku čtvrtým nejvíce zastoupeným minerálem v lidském těle a druhým nejvíce zastoupeným minerálem nacházejícím se uvnitř všech buněk. Působí jako aktivátor téměř 300 různých enzymů, které jsou nezbytné pro správné fungování řady tělesných funkcí jako je činnost svalů a mineralizace kostí a zubů.

Příjmem dostatečného množství hořčíku můžeme předejít vzniku problémů souvisejících s nervovým, kardiovaskulárním a pohybovým systémem a je mimořádně důležitý pro výrobu energie. Hořčík je v organismu přítomen zejména v našich buňkách. Velké zásoby hořčíku v lidském organismu se nacházejí v mitochondriích. Mitochondrie jsou mikroskopické části buněk, které fungují jako buněčné elektrárny na výrobu energie. Ta je nezbytná pro správnou funkci každé buňky v těle (nervové, imunitní, svalové, trávicí ...)

Muž, ktorého bolí hlava

Magnézium - minerál pro lepší imunitu

Magnézium je jedna z nejdůležitějších živin a proto byla jeho úloha v organismu podrobně zkoumána. Magnézium má obzvláště silný vztah k našemu imunitnímu systému. Jak nám dokáže pomoci? Za ochranu organismu proti nemocem jsou zodpovědné imunitní buňky tzv. imunoglobuliny. Ukázalo se, že při nedostatečném množství hořčíku v těle jejich počet klesá. To může vést k oslabení organismu a zvýšenému riziku vzniku různých onemocnění.

Může nás magnézium ochránit před virem?

Pandemie COVID-19 přinesla světu velkou výzvu v hledání účinných mechanismů k posílení obranyschopnosti před koronavirus. Doplnění hořčíku přispívá k ochraně orgánů a tkání před poškozením díky svým protizánětlivým, antioxidačním vlastnostem a díky regulování imunity. Hořčík v těle reguluje tvorbu látek cytokinů, které ovlivňují imunitní reakci a zabraňuje tak jejich "vzbouření". Když se cytokiny vzbouří, mohou nadělat v těle pořádný chaos. Tento stav se nazývá cytokinové bouře. Jde o vysokou zánětlivou reakci, která může být odpovědná za vznik onemocnění včetně virových infekcí, rakoviny a sepse.

Pandemie COVID-19 přinesla světu velkou výzvu v hledání účinných mechanismů k posílení obranyschopnosti před koronavirus.

Sportovci a imunita

Mírně a pravidelné cvičení příznivě stimuluje imunitu, zatímco dlouhodobé a intenzivní cvičení může způsobit potlačení imunity a zvýšit riziko výskytu infekčních nemocí. Oslabená imunita je charakterizována sníženou aktivitou jednotlivých typů bílých krvinek, které vystupují jako bojovníci za dobrou imunitu. Někteří sportovci přesto vydrží intenzivní tréninkové období bez zdravotních problémů, zatímco jiní jsou náchylní na infekce.

Muž, ktorý pred sebou tlačí pneumatiky

Důvodů může být hned několik. Pozornost si v poslední době získali zejména mikroživiny (minerály a stopové prvky, vitamíny), které se podílejí na regulaci imunitních reakci a schopnosti zvládat stres. Po tréninku nebo sportovní soutěži byly zjištěny snížené koncentrace minerálů v krvi a tkáních, včetně magnézia. Proto je při zvýšeném fyzickém výkonu velmi důležité dbát na doplnění magnézia. Magnézium je navíc účinné proti křečím vznikajícím nejen při sportu, ale i při těhotenství či u starších lidí.

Jaké magnézium je nejlepší?

Hořčík ve formě výživových doplňků je v současnosti dostupný ve více formách, přičemž ne každou z nich dokáže tělo efektivně využít. Z tohoto hlediska je velmi důležité vybrat si magnézium, které se v organismu snadno absorbuje a je nejlépe vstřebatelné. Některé formy magnézia, které se vyskytují ve výživových doplňcích (oxid hořečnatý resp. Hydroxid hořečnatý) jsou velmi málo vstřebatelné v organismu.

Dobré je proto sáhnout po účinné formě magnézia. Magnézium chelát je organická forma hořčíku, která je velmi snadno vstřebatelná, dobře snášena organismem (svojí strukturou připomíná malou bílkovinu) a nezpůsobuje žádné zažívací potíže (nepůsobí projímavé). Denně bychom měli přijmout od 300 do 400 mg hořčíku, přičemž v kombinaci s vitamínem B6 ho dokáže organismus využít ještě lépe.