Jaké magnézium je nejúčinnější? Sáhněte po chelátové formě!
Jaké magnézium je nejúčinnější? Sáhněte po chelátové formě!

Jaké magnézium je nejúčinnější? Sáhněte po chelátové formě!

Jaké magnézium je nejúčinnější? Sáhněte po chelátové formě!

Hořčík, respektive magnézium, je jeden z nejdůležitějších minerálů v lidském těle. Po vápníku, sodíku a draslíku je čtvrtým nejvíce zastoupeným minerálům. Podílí se na více než 300 enzymatických reakcích a závisí od něj všechny tělesné systémy. Magnézium nám dodává energii, vytrvalost, působí proti křečím, zlepšuje kvalitu spánku, tlumí bolesti hlavy, zlepšuje kvalitu vlasů, nehtů, zubů, posiluje imunitu, přispívá ke správnému fungování nervového systému a svalů.

Naše tělo si hořčík nedokáže vyprodukovat samo, proto ho musíme získávat buď z potravin, nebo z doplňků výživy. Pravdou ale je, že jeho příjem z potravy je často nedostačující. Doporučená denní dávka hořčíku je vyhláškou stanovena na 375 mg, přičemž sportovci, starší lidé či osoby ve stresovém období ho potřebují více. Věděli jste, že téměř jedna třetina populace nepřijme ani 300 mg hořčíku denně? Při dlouhodobém deficitu to už může způsobit komplikace.

Věděli jste, že téměř jedna třetina populace nepřijme ani 300 mg hořčíku denně?

Magnézium v lidkém těle:

Magnézium se z přijaté potravy nebo z doplňků výživy dostává do trávicího traktu.

  • 60 – 70 % se vyloučí stolicí
  • 30 – 40 % se vstřebá do krve, krevním oběhem se dostane do buněk a tkání
  • Zbývajících 10% se resorbuje zpět do střeva

Největší zásobárny magnézia v lidském těle:

  • 50 – 70 % kostní tkáň
  • 30 – 46 % svaly, nervy, srdce, játra

Potraviny obsahujúce magnézium

Účinky magnézia

  • Zvyšuje fyzický výkon - dostatek magnézia v krvi pomáhá přesouvat glukózu do svalů, čímž se u sportovce zvyšuje výkonnost.

  • Pomáhá při únavě a stresu - dostatečný přísun hořčíku pomáhá vyrvnať se s únavou a stresem, prospívá kvalitnímu spánku.

  • Podporuje koncentraci - je nezbytný pro koncentraci a výkonnost. Někdy se mu říká i univerzální životabudič.

  • Eliminuje bolest svalů - pokud máme nedostatek magnézia, naše svaly nedokáží správně odpočívat a regenerovat. Následně se dostaví silná a bolestivá svalovku a svalové křeče.

  • Uvolňuje nervový systém - dobrá nálada a uvolněnost také podléhají dodatečnému přísunu hořčíku.

  • Zpevňuje kosti - magnézium stimuluje hormon kalcitonin a potlačuje hormony příštítných tělísek, které kosti rozkládají.

  • Bojuje proti depresi.

  • Prospívá cukrovkářům - hořčík pomáhá regulovat hladinu inzulínu v krvi.

  • Bojuje proti migréně.

  • Zmírňuje příznaky ženského PMS - zvýšený příjem magnézia pomáhá zeslabit příznaky premenstruačního syndromu.

Zdravá a šťastná žena

Nedostatek hořčíku

Příčin nedostatku hořčíku v lidském těle je mnoho. Nejčastějším problémem hypomagnezémie je nesprávná strava, v níž převládají tuky a cukry. Na vině může být i zvýšený příjem alkoholu a zmiňované stresové situace. Problémem jsou i různé chemické postřiky, kvůli kterým se vytrácí magnézium z půdy. To následně zapříčiňuje deficit v potravinách, a tedy i v našem těle. Častou příčinou nedostatku hořčíku jsou i různé diety, hladovky či nadměrná fyzická zátěž.

Příznaky nedostatku hořčíku

  • Svalové křeče (zejména v nohách),
  • syndrom neklidných nohou,
  • zvýšená nervozita a podrážděnost,
  • dlouhotrvající namožené svaly,
  • úzkost a deprese,
  • únava,
  • oslabený imunitní systém,
  • hormonální nerovnováha,
  • zvýšené kažení zubů,
  • trávicí problémy (průjem, zvracení, bolesti břicha),
  • menstruační poruchy.

Jak doplňovat magnézium?

  1. Potravinami

Magnézium do organismu přijímáme zejména rostlinnou stravou, v menší míře i živočišnou. Mezi zdroje bohaté na hořčík patří zelená a listová zelenina, luštěniny, obiloviny, tofu, kakao, ořechy, semena, banány.

Listová zelenina - špenát

  1. Výživovými doplňky

Užívat magnéziové výživové doplňky je rychlé, snadné a zejména efektivní řešení, jak tělu dopřát dostatek hořčíku. Tyto suplementy slouží k doplnění denní dávky magnézia například u osob, které jsou ohroženy nedostatkem nebo mají zvýšenou potřebu hořčíku. Doplňky výživy jsou vhodné i pro lidi, kteří nedokáží přijmout potřebné množství z běžné stravy.

Které magnézium je nejlépe vstřebatelné?

Hořčík jako výživový doplněk je dostupný v různých formách, přičemž ne každá z nich má stejnou efektivitu. Důležité je vybrat si magnézium, které se v našem organismu z výživových doplňků snadno absorbuje do krve. Například citrát a síran hořečnatý mají míru absorpce přibližně 30 - 40%, oxid hořečnatý pouze 4%.

Magnézium chelát

Nejefektivnější forma magnézia, která působí na více úrovních a je vhodná téměř pro každého, je chelátová forma. Jde o bisglycinát hořečnatý - hořčík v jeho nejdokonalejší a biologicky nejvyužitelnější formě. Magnézium je v chelátové formě navázané na aminokyselinu L-glycin, která má nízkou molekulovou hmotnost, což umožňuje snadnější transport přes střevní stěny. Magnézium chelát má v lidském těle využitelnost přibližně 80%, a to bez nežádoucích vedlejších účinků.

Nejefektivnější forma magnézia, která působí na více úrovních a je vhodná téměř pro každého, je chelátová forma.

Magnézium chelát + B6

Hořčík v kombinaci s vitamínem B6 pomáhá vyrovnat se se stresem lépe než hořčík samotný. Vitamin B6 se podílí na více než 100 enzymových procesech v těle, které jsou zvláště důležité pro metabolické funkce a pro duševní rovnováhu. Vitamin B6 zároveň zlepšuje koncentraci hořčíku v tkáních a stimuluje buněčnou absorpci magnézia.

Výživový doplnok magnézium

Co byste si o magnéziu měli zapamatovat?

S přibývajícím věkem, se zvýšenou fyzickou zátěží či ve stresovém období se potřebná denní dávka hořčíku zvyšuje. V průměru je doporučená denní dávka hořčíku 375 mg, přičemž dospělí muži ho potřebují až 420 mg denně. Pravou ale je, že z klasické potravy ho dostatečné množství přijme málokdo. V tom případě je důležité do jídelníčku zařadit potraviny bohaté na hořčík (zelená listová zelenina, luštěniny, ořechy ...) nebo začít užívat magnéziové doplňky výživy. Dejte si pozor při výběru daného magnézia. Sáhněte spíše po chelátové formě. A pokud pociťujete zvýšený stres, bolesti hlavy či melancholickou náladu, vhodná je kombinace magnesia s vitaminem B6.