Jak se postarat o výživu seniory? Pozor, výběr potravin je zásadní
Jak se postarat o výživu seniory? Pozor, výběr potravin je zásadní

Jak se postarat o výživu seniory? Pozor, výběr potravin je zásadní

Jak se postarat o výživu seniory? Pozor, výběr potravin je zásadní

Slovensko stárne. Podle statistického úřadu SR z roku 2019 počet obyvatel Slovenska ve vysokém věku a dlouhověkých - čili nad 75 let, byl bezmála 350 000. V roce 2018 počet seniorů poprvé převýšil počet dětí do 14 let. Část těchto seniorů žije v domovech pro důchodce, většina této populace zůstává doma, odkázána na pomoc jiných.1

S přibývajícím věkem pozorujeme změny životního stylu v důsledku poklesu fyzické kapacity či vývoje psychického stavu. Tyto faktory mohou způsobit snížení fyzické aktivity, snížení příjmu potravy, vyskytuje se sarkopenie (progresivní ztráta svalové hmoty a funkce), osteopenie (snížená minerální hustota kostí) a osteoporóza (řídnutí kostí). 2, 3

Proto je nezbytné zajistit starším lidem přizpůsobené potraviny, s cílem pokrýt specifické nároky na živiny. Americká statistická studie z roku 2018 odhalila, že zdravý životní styl (správné stravovací návyky, mírná konzumace alkoholu) by mohl prodloužit život - mužem o 12,2 roku a ženám o 14 let (přičemž průměrná délka života Slováků v roce 2020 byla 74,3 roku). 4, 5

Proč potřebujeme výživu "přizpůsobenou" starším lidem? Nestačí běžné potraviny?

Běžné potraviny by samozřejmě měly zůstat součástí jídelníčku. Mnohé studie však dokazují, že příjem potravy věkem výrazně klesá. 2, 6, 7, 8

Ve věku 20 - 80 let klesá energetický příjem u žen asi o 600 kcal, u mužů až o 1 300 kcal. To představuje snížení příjmu energie až o 50% - při takovém poklesu nezůstane organismus bez následků (snížení kognitivních a fyzických schopností, zvýšení únavy, oslabení imunity apod.). Je dokázáno, že kvalita života starších přímo souvisí s jejich stravovacími návyky. 9, 10

Z uvedených důvodů mohou být řešením doplňky výživy - existují tři typy produktů:

  • Doplňky výživy - jsou užitečné při dodávání vitamínů, minerálů a dalších základních živin (včetně Omega-3 mastných kyselin či izoflavonů proti osteoporóze pro ženy). Hlavní nevýhodou těchto suplementů je, že se mohou některým starším lidem těžko polykat, mohou je považovat za léky a je možné zpozorovat určitou averzi.
  • Funkční potraviny - jde o potraviny, které jsou na první pohled podobné konvenčním, ale obsahují jednu nebo více výživných látek prospěšných pro zdraví. Například proteinové nápoje obohacené o vitamíny, minerály, stopové prvky, enzymy, dále to mohou být kaše, pudinky, dezerty, polévky apod. 11
  • "Pamlsky" - jde o tradiční potraviny, ale svým tvarem a konzistencí lze je kdekoliv a kdykoliv během dne zkonzumovat (bez nádobí či příboru, pohodlné i pro starší lidi, dokonce ani Parkinsonova choroba není překážkou). Většinou jsou zdrojem energie a základních živin.

Jaké nejdůležitější živiny obsahují potraviny přizpůsobené starším lidem?

Vzhledem k faktu, že energetický příjem starších lidí je často nedostatečný, potraviny určené pro tuto populaci dodávají energii. Většinou v podobě tuků, neboť právě tuky jsou najenergetickejším makronutrientů (sacharidy a bílkoviny mají přibližně 4 kcal v 1 gramu, zatímco tuky 9 kcal v 1 gramu).

Co se týče kvality lipidů, ideální jsou Omega-3 esenciální mastné kyseliny, kterých je v běžné stravě velmi málo. Různé studie prokázaly, že zvýšená konzumace Omega-3 snižuje riziko mozkové příhody, jakož i pokles kognitivních schopností. 9, 12, 13

Vedle tucích jsou velmi důležité pro starší generaci i bílkoviny - pomáhají udržovat zdraví kostí a svalů. Pokud jsou kosti a svaly v dobré kondici, tělo si zachová své fyzické kapacity. S přibývajícím věkem přichází i anabolická rezistence. Jinými slovy, malé množství proteinů nestačí na stimulaci svalové syntézy. Tento jev je vhodné eliminovat dodáním většího množství esenciálních aminokyselin. Dále je důležité si uvědomit, že pouze jídlo nestačí: fyzická aktivita (dokonce i chůze!) Je pro udržení svalové stimulace nezbytná. 14

Esenciální aminokyseliny jsou takové, které si tělo nedokáže syntetizovat či ukládat. Proto musí být dodávány stravou.

Nejdůležitější esenciální aminokyselina na podporu anabolismu (svalové syntézy bílkovin) je především leucin. Dávka leucinu 2-3 g představuje minimum pro stimulaci svalové syntézy u starších. 14, 15, 16, 17, 18

Důležité jsou i mikronutrienty, protože jejich nedostatek může představovat zdravotní riziko. Častý je nedostatek vitamínu D, vitamínu B12 a vápníku, proto je běžné jejich přidávání do potravin určených i pro starší lidi.

Jaké potraviny jsou vhodné pro starší lidi?

Ne všechny potraviny jsou ideální pro starší - ne ze zdravotních důvodů, ale prostě starším nechutnají. Jak již víme, s věkem často klesá chuť k jídlu, proto musí být potraviny pro tuto kategorii co nejchutnější, aby jejich starší člověk chtěl konzumovat. 7

Studie z roku 2008 v časopise Journal of Nutrition Health naznačuje, že čím více negativních emocí jídlo vytváří (odpor, lhostejnost, obavy, pochybnosti, frustrace, zklamání, únava), tím větší je riziko podvýživy. Je tedy nutné zvolit takové potraviny, které vytvářejí pozitivní emoce. 19

Jaké potraviny dokáží u starších lidí vyvolávat pozitivní emoce?


Studie z roku 2006 dokazuje, že starší generace oblibě jídla, které zná, s tradičním způsobem přípravy. Zapomeňme tedy na komplikované způsoby přípravy a netradiční exotická jídla. Příchutě by měly být známy a klasické - vanilka, čokoláda, karamel, káva ... Kromě toho senzorické schopnosti se věkem oslabují, vhodnější jsou proto výraznější příchutě a vůně. 20

Musí potraviny pro starší lidi splňovat konkrétní požadavky?


Kromě výživového a chuťového aspektu musí mít tyto potraviny i určitý tvar a strukturu. Starší lidé mohou trpět určitými onemocněními (např. Dysfagií - poruchou transportu potravy z úst do žaludku, xerostomií - snížením množství slin v ústech), proto je důležitá textura potravin. Vhodná je potravina sestávající z menších soust, aby ji bylo možné přijmout jednoduše a bez příboru.

závěr

Aby byla potravina dokonale přizpůsobena starším lidem, měla by být:

  • Energetická s obsahem základních živin, především vitamínů (D, B12), minerálů (vápníku) a bílkovin (leucinu). Proto jsou mléčné proteinové koktejly velmi zajímavé a vhodné.
  • Atraktivní a vyvolávat pozitivní emoce. Ne příliš extravagantní, protože starší upřednostňují jídlo, které je jim dostatečně známé.
  • Snadno konzumovatelný, s vhodnou texturou a vhodným tvarem (ne příliš tvrdá, ani příliš suchá).

__________________________________________________________________________________________

ZDROJE:

[1] https://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/aboutus/office.activites/officeNews/vsetkyaktuality/a06f192f-646f-4c99-8932-0c12ef7d84af/!ut/p/z1/tVJNU8IwEP0tHjiW3bRpmx4D49AiMIIgJRcnlJaG0paPCPLvDY4HdQbEgzkkm523b_fNWxAQg6jkQS2lVnUl1-Y_E97L0I9Yq0U4Yv-hjZEThcMWHxFKbJh-B7DB6B6jMX_sjLqUIHVBXK9_BgEiqfRG5zCr53uZW_vCUlVmyUI30FzqoPTJvK9ybYIGHvapLr4mJHoZCezM8qiXWTQJAosFjm1hQuw08xeMyuzcZZOoBcxuQk9_k31WhRcOR1MvPiDtDg-p30NkvY6LEQ8no2DoOMidT8AVjkFYlyk87QuYmWn8i9OEBKYHlR5hUtW70nj29EexIUIXhJqXzWNSNrFJGPMYRY-4LvVJgN55C-xdv91fGl6p87M9NcQ_jID4pm6GS622W8GN7XWl0zcN8T_6viknJXNOVpHx4zjL16vT8e4dxiOqcA!!/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

[2] Sonya Brownie, “Why Are Elderly Individuals at Risk of Nutritional Deficiency?,” International Journal of Nursing Practice 12, no. 2 (2006): 110–18, https://doi.org/10.1111/j.1440-172X.2006.00557.x.

[3] Alfonso J. Cruz-Jentoft et al., “Prevalence of and Interventions for Sarcopenia in Ageing Adults: A Systematic Review. Report of the International Sarcopenia Initiative (EWGSOP and IWGS),” Age and Ageing 43, no. 6 (November 1, 2014): 748–59, https://doi.org/10.1093/ageing/afu115.

[4] “Indicateurs de Développement Dans Le Monde – Google Public Data Explorer,” accessed August 30, 2020, https://www.google.com/publicdata/explore?ds=d5bncppjof8f9_&met_y=sp_dyn_le00_in&idim=country:USA:GBR:CAN&hl=fr&dl=fr#!ctype=l&strail=false&bcs=d&nselm=h&met_y=sp_dyn_le00_in&scale_y=lin&ind_y=false&rdim=world&idim=country:USA&ifdim=world&hl=fr&dl=fr&ind=false.

[5] https://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/aboutus/office.activites/officeNews/vsetkyaktuality/90a19dac-b1ba-43f1-a942-f2ad5c017084/!ut/p/z1/tVJNc4IwEP0tPXCEbPimt-h0hFYP2rFqLp2AIClCECLIv2_s9NB2amsPzSGfb9_bzVtE0RrRinV8xyQXFdur84a6z3Mv8kcjTABmD2OIrCicj8gC29hET4gimlSyljnaiLhlud4WOq8ynRVSAzXxjstBrUe2VxsNujaVxceLABgOtizRYxwz3bYyrLPANvXMZFsnAeyBb59V6oRv0eYq9Oq3tKl6hguDgIqnb5DxhIS2NwXwpxMHIhIuF8HcsoBY74AfODYqB-9iDiFGq46nPVpWoinVTz_-scQQ0D2iPC6NPikNMLDvu74NLnYc28MBuGfv-MvhQIkySFQyPUm0_keHlJzZzMaznSqDyfysIND6CxdaX8tFqtjyFVeTZmmTNsaxUd2YS1m3txpo0Pe9sRNit0-NRJQafBeSi1aV_BmJ6rL0rUEvstmdZdN4ODnx0JObm1eiya5N/dz/d5/L2dBISEvZ0FBIS9nQSEh/

[6] J. E. Morley, “Decreased Food Intake With Aging,” The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences56, no. Supplement 2 (October 1, 2001): 81–88, https://doi.org/10.1093/gerona/56.suppl_2.81.

[7] Anna Pilgrim et al., “An Overview of Appetite Decline in Older People,” Nursing Older People 27, no. 5 (June 2015): 29–35, https://doi.org/10.7748/nop.27.5.29.e697.

[8] Lorenzo M. Donini, Claudia Savina, and Carlo Cannella, “Eating Habits and Appetite Control in the Elderly: The Anorexia of Aging,” International Psychogeriatrics 15, no. 1 (March 2003): 73–87, https://doi.org/10.1017/S1041610203008779.

[9] Riccardo Calvani et al., “Current Nutritional Recommendations and Novel Dietary Strategies to Manage Sarcopenia,” The Journal of Frailty & Aging 2, no. 1 (2013): 38–53.

[10] Thara Govindaraju et al., “Dietary Patterns and Quality of Life in Older Adults: A Systematic Review,” Nutrients 10, no. 8 (July 26, 2018), https://doi.org/10.3390/nu10080971.

[11] karine Pierre-Lecocq, “Aliment fonctionnel,” CERIN, accessed April 9, 2020, https://www.cerin.org/glossaire/aliment-fonctionnel/.

[12] Institute of Medicine (US) Food Forum, Nutrition Concerns for Aging PopulationsProviding Healthy and Safe Foods As We Age: Workshop Summary (National Academies Press (US), 2010), https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK51837/.

[13] Natalia Ubeda, María Achón, and Gregorio Varela-Moreiras, “Omega 3 Fatty Acids in the Elderly,” The British Journal of Nutrition 107 Suppl 2 (June 2012): 3, https://doi.org/10.1017/S0007114512001535.

[14] Benoit Smeuninx et al., “Age-Related Anabolic Resistance of Myofibrillar Protein Synthesis Is Exacerbated in Obese Inactive Individuals,” The Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism 102, no. 9 (July 14, 2017): 3535–45, https://doi.org/10.1210/jc.2017-00869.

[15] Imanipour Vahid et al., “The Effects of Branch-Chain Amino Acids on Fatigue in the Athletes,” Interventional Medicine & Applied Science 10, no. 4 (n.d.): 233–35, https://doi.org/10.1556/1646.10.2018.10.

[16] Joshua C. Anthony et al., “Orally Administered Leucine Stimulates Protein Synthesis in Skeletal Muscle of Postabsorptive Rats in Association with Increased EIF4F Formation,” The Journal of Nutrition 130, no. 2 (February 1, 2000): 139–45, https://doi.org/10.1093/jn/130.2.139.

[17] Christos S. Katsanos et al., “A High Proportion of Leucine Is Required for Optimal Stimulation of the Rate of Muscle Protein Synthesis by Essential Amino Acids in the Elderly,” American Journal of Physiology. Endocrinology and Metabolism 291, no. 2 (August 2006): E381-387, https://doi.org/10.1152/ajpendo.00488.2005.

[18] Hope Barkoukis, “Nutrition Recommendations in Elderly and Aging,” The Medical Clinics of North America 100, no. 6 (November 2016): 1237–50, https://doi.org/10.1016/j.mcna.2016.06.006.

[19] Issa Narchi et al., “Emotions Generated by Food in Elderly French People,” The Journal of Nutrition, Health & Aging 12 (February 1, 2008): 626–33, https://doi.org/10.1007/BF03008273.

[20] M. Laureati et al., “Sensory Acceptability of Traditional Food Preparations by Elderly People,” Food Quality and Preference, The First European Conference on Sensory Science of Food and Beverages: “A Sense of Identity,” 17, no. 1 (January 1, 2006): 43–52, https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2005.08.002.