Fakta o výživě

Fakta o výživě

Škodlivé tuky

Škodí jen příliš tuků. Platí pravidlo, všeho moc škodí. Zdravému člověku, který se dokáže stravovat střídmě, prospívá optimální spotřeba tuků- 1/3 živočišných tuků z mléka, masa a ryb a 2/3 rostlinného původu rostlinného z oliv, ořechů a semínek. Dále pozor na úpravu jídel na tucích hlavně těch rostlinných. Přehřátím rostlinných tuků dochází ke změně jejich chemického složení, vytvářejí se volně radikály a stávají se škodlivé pro organismus.

Rakovinotvorné éčka

Toto tvrzení není vždy pravdivé. Většina éček jsou přírodní přísady. Dodávají se do potravin pro zvýraznění chuti, barvy, aroma, snížení či zvýšení sladkosti, kyselosti, zahuštění, stabilizaci a podobně. Za podezřelé se však považují například dusičnany či dusitany, ale i jiné konzervační látky, které prošly testy jen na zvířatech a následně byly zařazeny do výrobků. Problémem přitom je, že imunita každého z nás je jiná, což vysvětluje, proč po konzumaci některých éček někteří lidé reagují alergicky.

Minerálky nejsou zdravé

Nejzdravějším nápojem je čistá nebo stolní voda. Minerálky se zvýšeným obsahem solí, je vhodné střídat mezi sebou a se stolními vodami. Minerálky lze hodnotit jako zdravé i škodlivé. Například minerálky, které obsahují více sodíku, se nedoporučují při vysokém krevním tlaku, ale jsou zase vhodné při nadměrném pocení…

Tmavé pečivo je celozrnné

Jen podle barvy se rozhodovat nemůžeme. Tmavé pečivo může být bílé, dobarveny např. karamelem, zda pražením obilí. Skutečné celozrnné pečivo nemusí být výrazně tmavé. Ale na rozdíl od obyčejného, obsahuje několik nutriční živiny z obalů i klíčků obilí (např. Vitaminy B, E, vápník, fosfor, hořčík a železo).

Vajíčka jsou špatné

Je to již přežitý názor. Jedno vejce denně určitě neuškodí, protože obsahuje lecitin, který je prevencí proti ucpání cév. Navíc obsahuje vitamín B12, který pozitivně ovlivňuje nervový systém.

Nejíst minimálně hodinu před spaním, nebo nejíst po 18. hodině

Je důležité, co na večeři sníte. Sklenici mléka můžete vypít hodinu před spaním. Když si však dáte guláš, nechoďte spát dříve než o 3-4 hodiny. Poslední jídlo si třeba důkladně naplánovat s ohledem na čas vašeho spánku a samozřejmě jeho stravitelnost a energetickou hodnotu. Pokud totiž půjdete spát hladoví, zpravidla se vám nepodaří usnout a nakonec přece jen sáhnete po něčem a tělo se dostane do katabolismu, sáhne po svalové hmotě jako zdroji energie.

Z proteinů se tloustne

Ano je to správné tvrzení, pokud při tom provádíte silové cvičení, protože proteiny jsou složeny z aminokyselin a ty jsou stavebními látkami na tvorbu aktivní, tj. svalové hmoty. Avšak nedochází při jejich konzumaci k tloustnutí tuku. Před spaním je vhodnější proteinový nápoj s vysokým obsahem bílkovin a minimem sacharidů, jako jídlo z ledničky.

GONEX, s. r. o. , Pod Kopcem 107, Strání 68765, +420 602 426 550, gonex@kompava.sk
Používáním těchto stránek souhlasíte s používáním cookies, které nám pomáhají zajistit lepší služby. Více info