Důležitost vápníku pro ženy a důsledky jeho nedostatku

Důležitost vápníku pro ženy a důsledky jeho nedostatku

Vápník je základní stavební složkou kostí. Jak minerální prvek se vyskytuje v kostech, zubech, je součástí membrány buněk těla a ovlivňuje mnohé metabolické procesy. Je nezbytný pro mnohé důležité děje v organismu jako práci srdce, činnost nervů a svalů, či srážení krve. Tělo si nejvíce vápníku uloží do zásob v období dětství a dospívání, nejpozději v 25. - 35. roku života. Je proto nejideálnější pravidelně doplňovat vápník právě v tomto období.

 

 

Kolik vápníku je třeba denně přijmout?

Denní doporučená dávka vápníku je závislá na věku, pohlaví a zvýšených nároků organismu (ať už je to těhotenství, kojení, menopauza nebo zlomenina).

Děti: denní dávka od 400 - 1200 mg Ca

Dospívající mládež: denní dávka od 1200 - 1500 mg Ca

Dospělí: denní dávka od 1000 - 1500 mg Ca

 

Proč ženy potřebují více vápníku než muži?

V životě ženy přicházejí období, které kladou na její organismus zvýšené nároky. Po 40. roce života ženy ztrácejí některé minerály, především však vápník. Jednak bývá málo vápníku v potravě, jednak se neaktivuje vlivem nedostatku estrogenů (vaječníky přestávají pracovat, čímž se snižuje tvorba hormonu estrogenu) a poruch žláz s vnitřní sekrecí. Výsledkem toho je osteoporóza.

Menstruace

V posledním týdnu před menstruací mají ženy také zvýšenou potřebu vápníku. Jeho nedostatek způsobuje nervové napětí a podrážděnost. S příchodem menstruace potřeba vápníku vzrůstá a jeho nedostatek zapříčiňuje menstruační potíže. Před menstruací je proto vhodné užívat vápník a hořčík a současně pít mléko nebo užívat rybí tuk, aby se vápník vstřebal.


Těhotenství a kojení


Dalším obdobím je například z důvodu těhotenství a kojení. V tomto období přestává být pro ženu běžná denní dávka vápníku dostačující. Dítě totiž pro svůj růst a vývoj potřebuje vitamíny a minerály, které si odebírá od matky přes placentu nebo mateřské mléko. Vápník je tak nezbytný pro správnou stavbu kostry rostoucího plodu a jeho potřeba s pokročilým těhotenstvím stoupá. Žena by proto v tomto období měla denní přísun vápníku zvýšit. Dostatečné množství vápníku poskytne úlevu od křečí v dolních končetinách, které se během těhotenství mohou objevit.

Menopauza

Podobně je tomu i období menopauzy. V těle ženy nastanou velké hormonální změny. Následkem ztráty ženských hormonů ubývá ve velké míře vápník z kostí, u některých se doslova až vyplavuje z kostí. Je důležité aby ženy před nástupem menopauzy užívali vápník v kombinaci: vápník a vitaminy K2 a D3 na denně bázi. Díky těmto vitamínem se vápník dostane přesně tam kde je potřeba - do kostí. Předejdou tak vzniku osteoporózy, případně oddálí zda zmírní její následky. Zvýšená dávka je potřebná i pro uživatelky hormonální antikoncepce a dámy v klimakteriu.

 

Vstřebávání vápníku

Přijímání vápníku samo o sobě nestačí, protože tělo ho nedokáže správně zužitkovat. Spolu s vápníkem se proto doporučuje užívat i hořčík, vitaminy skupiny D - vitamin D2, D3 a K2. Důležité je rozdělit si denní přísun vápníku do více porcí, kdy z něj dokáže tělo vytěžit více, než kdybychom ho přijali v jedné dávce.

 

Zdroje vápníku

Nejvýznamnějším zdrojem vápníku je mléko a mléčné výrobky. Vápník také obsahují rostlinné zdroje jako mák, lískové oříšky, vlašské ořechy, zda sója a některé minerální vody. Přes 50% Ca dokáže tělo zužitkovat ze zeleniny jako je květák, brokolice, kapusta, růžičková kapusta, hlávkové zelí, čínské zelí, tuřín, řeřicha, kedlubny, ...

 

Vyzkoušejte náš Micelární kasein

  • Je fortifikován vitaminem D a hořčíkem
  • 1 dávka / 30 g = 753 mg Ca, 5,04 mg vitaminu D a 375 mg Mg
  • 2 dávky zajistí doporučený denní příjem Ca

 

Věděli jste, že?

  • 100 g máku obsahuje až 122% jeho doporučené denní dávky
  • CHIA semínka obsahují 5-násobně více vápníku ve srovnání s mlékem

Co bychom měli z jídelníčku vyloučit?

  • potraviny s vysokým obsahem fosforu a vlákniny,
  • nadměrnou konzumaci kofeinových, kolových nápojů,
  • tavené sýry raději vyměnit za tvrdé, měkké nevyzrálé, či tvarohové pomazánky,
  • eliminovat kouření a pití alkoholu.

 Ing. Zuzana ChovancováChci koupit teď!

Výživový poradce


Štítky

B2B zóna

Možnost velkoobchodní spolupráce

Doprava nad 2500 Kč zdarma

Při nákupu nad 2500 Kč máte dopravu zdarma

Referencie

Naši zákazníci sú spokojní s produktami značky Kompava

Věrnostní systém

 Poskytujeme věrnostní body při nákupu

Benefity

Odměňujeme stále zákazníky

KOMPAVA spol. s r. o., Pod Kopcem 107 , Strání 68765, +420 602 426 550, gonex@kompava.sk
Používáním těchto stránek souhlasíte s používáním cookies, které nám pomáhají zajistit lepší služby. Více info