Co vám skutečně hrozí, pokud nezatočíte s dlouhodobě trvajícím stresem?
Co vám skutečně hrozí, pokud nezatočíte s dlouhodobě trvajícím stresem?

Co vám skutečně hrozí, pokud nezatočíte s dlouhodobě trvajícím stresem?

Co vám skutečně hrozí, pokud nezatočíte s dlouhodobě trvajícím stresem?

Sedíte v stojící silničním provozu, máte zpoždění na důležité setkání a sledujete, jak minuty rychle ubíhají. Váš hypothalamus, drobný,, kontrolor "umístěný v mozku akutně odešle příkaz: Stresové hormony aktivujte se! Srdce vám bije, dech se zrychluje a svaly jsou připraveny na akci. Tato reakce vzniká s cílem ochrany organismu v případě nouze tím, že ho připraví na rychlou reakci. Když však stresové vypětí neustále pokračuje den za dnem, může to vážně ohrozit vaše zdraví.

Stresové situace neminou z času na čas ani jednoho z nás. Stres je přirozená reakce těla na změny, které mají za následek fyzické, emocionální a intelektuální změny v lidském organismu. Lidské tělo je konstruováno tak, aby dokázalo zvládat přiměřenou dávku stresu a následně na něj reagovalo.

Zvládání stresových situací pomáhá tělu přizpůsobit se neustále přicházejícím novým životním situacím. Stres může být pozitivní, který udržuje motivaci, soustředění. Pokud vás například čeká nějaký významný test nebo zkouška (krátkodobá situace), stresová reakce může lidskému organismu výrazně napomoci tvrději pracovat na přípravě. Stres se však na druhé straně stává nepřítelem, pokud tělu není poskytnuta úleva nebo období relaxace a hladiny stresu tak zůstávají dlouhodobě zvýšené.

Chronický stres může způsobit různá onemocnění a ovlivnit vaši celkovou pohodu. Mezi příznaky chronického stresu patří:

  • Podrážděnost,
  • úzkost,
  • deprese,
  • bolesti hlavy,
  • nespavost,
  • vysoký krevní tlak.

Diagnostika chronického stresu

Stres má subjektivní charakter, proto není obecně měřitelný. Pouze osoba, která ho zažívá může skutečně určit jeho přítomnost a vážnost. Lékař může použít různé dotazníky s cílem pochopení vašeho stresu a jeho následných dopadů na kvalitu vašeho života.

V případě chronického stresu může lékař zkoumat a hodnotit symptomy, které přetrvávající stres způsobuje. Například může diagnostikovat a léčit problémy s vysokým krevním tlakem.

Užíváním konvenčních léků proti stresu možná dokážete mít na určité období stres pod kontrolou, avšak jejich dlouhodobé užívání spíše lidskému organismu škodí než prospívá. Poškozují vnitřní orgány a zvyšují riziko vzniku závislosti.

,,Přírodní pomocníci" jsou mnohem bezpečnější a vhodnější volbou pro úspěšné zvládnutí a překonání stresových situací, patří sem:

  • CBD olej - přispívá ke zmírnění stresu, špatné nálady a úzkostných stavů. Pozitivně působí na endokanabinoidný systém a chrání nervovou soustavu. Ovlivňuje produkci a aktivitu serotoninu, hormonu štěstí. Je vhodný i pro lidi trpící neklidným spánkem.

  • DLPA extra - Přírodní výživový doplněk s obsahem aminokyseliny fenylalanin. Je určen pro zlepšení nálady, odstranění mentální únavy a snížení nadměrné chuti do jídla.

 

  • Tryptofán B+- Dokáže účinně napomoci k odstranění nespavosti, přispívá ke zlepšení nálady. Kromě esenciální aminokyseliny L-tryptofan obsahuje vitamín B6 a B3, díky kterým dochází k přeměně L-tryotofánu na serotonin a melatonin.

 

  • Premium L-Carnosine - Díky obsahu karnosinu, koenzymu Q10 a vitamínu E bojuje proti stárnutí organismu a doplňuje ztracenou energii buňkám. Je vhodné jej užívat během stresového období a při ztrátě vitality.

 

  • K2 Anti Age - Častým překonáváním stresu se mitochondrie zanášejí usazováním toxických a škodlivých látek, čímž se znemožňuje jejich plnohodnotné fungování. Výsledkem je únava a vyčerpanost, pokles aktivity těla i mysli a také zvýšená náchylnost na stres.

 

  • Magnézium chelát - Magnézium chelát je nejlepší a nejúčinnější forma hořčíku na trhu. Má vysokou vstřebatelnost a využitelnost, díky čemuž pomáhá lidem pociťující častou únavu, stres či vyčerpání. Je obohacen o vitamin B6.

 

Centrální nervový a endokrinní systém

Centrální nervový systém (CNS) tvořený mozkem a míchou je zodpovědný za reakci organismu na stresový podnět. V mozku se hypotalamus probudí a nadledvinky odesílá informaci, aby uvolnily stresové hormony adrenalin a kortizol. Tyto hormony zrychlují srdeční tep a nasměrují proudění krve do oblastí, které to v případě nouze nejvíce potřebují - svaly, srdce a další důležité orgány.

V případě odstranění stresu hypotalamus zpětně aktivovaným systémem posílá informaci o návratu organismu do běžného, ​​normálního stavu. Pokud CNS nevrátí do klidového režimu, reakce bude pokračovat.

Dýchací a kardiovaskulární systém

Při překonávání stresové situace dýcháte rychleji ve snaze rychle distribuovat krev bohatou na kyslík do organismu. Pokud trpíte problémy s dýcháním, stres může dýchání ještě ztížit.

Ve stresu rychleji pracuje i životně důležitý orgán lidského organismu - srdce. Stresové hormony způsobují zúžení cév a zvýšení krevního tlaku. Pokud bude tedy stresové napětí dlouhodobě přetrvávat zvyšuje se riziko mozkové příhody či srdečního infarktu.

Trávicí systém

V důsledku stresu se zvyšuje glukóza (cukr) v krvi, která dodává organismu energii. V případě dlouhodobého, chronického stresu nemusí lidské tělo zvládnout mimořádný nárůst glukózy, čímž se zvyšuje riziko vzniku cukrovky 2. typu.

Samotný stres nezpůsobuje žaludeční vředy, jak se zvykne říkat. Ty způsobuje bakterie Helicobacter pylori, avšak stres vytváří vhodné podmínky pro její způsobení a stejně může způsobit aktivaci již existujících vředů.

Hormonální výkyvy, zrychlené dýchání či zvýšený tep mohou narušit správné fungování trávicího systému, což se často projevuje například zácpou, s níž dokáže efektivně zatočit pravidelné užívání vlákniny. Také bolestí, nadýmáním nebo jiným diskomfortem. Při výskytu těchto symptomů je vhodné užívat probiotiká, účinný vitamínu U  nebo trávící enzýmy, které přispívají k ochraně a obnově fungování trávicího traktu.

Imunitní systém

Stres zintenzivňuje fungování imunitního systému, což může být pro lidský organismus benefitem, ale pouze v případě stresu, který trvá krátké období. Taková občasná a krátkodobá stimulace imunitního systému vám může pomoci vyhnout se různým infekcím.

Na posílení imunitního systému v období různých virů určitě sáhněte po účinných výživových doplňků, které posílí odolnost organismu:

  • Vitamín C - vitamín C podporuje imunitní systém, detoxikuje játra a zároveň snižuje oxidační stres.
  • Premium Lactoferrin - produkt, který váže na sebe železo, přenáší ho a příznivě působí na imunitní systém. Obsahuje laktoferin, glykoprotein, který je jeden z nejsilnějších imunostimulačních přirozených prostředků na podporu imunity.
  • Premium Colostrum - obsahuje certifikované kravské kolostrum s garantovaným obsahem imunoglobulinů. Je zdrojem mnoha látek, které posilují imunitu.
  • Vitamin D3 - Vitamin D3 podporuje imunitní systém a přispívá ke správnému vstřebávání vápníku a fosforu.
  • L-lyzín Extra - L-lysin je účinná přírodní látka v boji proti virům. Příznivě podporuje funkci imunitního systému a pomáhá zabraňovat propuknutí různým virovým infekcím.

V případě dlouhotrvajícího stresu se však imunitní systém naopak oslabuje. Lidé trpící chronickým stresem jsou náchylnější na virová onemocnění jako je chřipka či nachlazení, také se zvyknou déle zotavovat z onemocnění či úrazů.

Reprodukční systém

Stres je vyčerpávající pro tělo i mysl. Ztráta sexuální touhy není neobvyklá v případě dlouhodobého stresu.

Naopak krátkodobý stres může způsobit, že muži produkují více mužského hormonu - testosteronu. Pokud stres trvá delší čas, hladina testosteronu začíná postupně klesat pod standardní hodnoty, což může vést ke vzniku erektilní dysfunkce nebo impotence. Chronický stres také zvyšuje riziko výskytu infekce mužských reprodukčních orgánů.

Správné fungování reprodukčního systému mužského organismu dokáže podpořit nejúčinnější přírodní stimulant pro muže - Tribulus terrestris. Podporuje funkci pohlavních orgánů, upravuje hladinu testosteronu, čímž přispívá k nabytí vyváženosti hormonální aktivity.

U žen může stres ovlivnit menstruační cyklus. Dlouhodobé vystavení stresu vede k nepravidelným, těžším nebo bolestivějším menstruace. Chronický stres může také zesílit fyzické příznaky menopauzy. Na jejich zmírnění dokáží účinně působit kanabinoidy obsažené v konopí dostupné ve formě CBD oleja.

Zvládání stresu

Pro udržení zdravého organismu je důležité mít stres pod kontrolou, protože dlouhodobě přetrvávající stres oslabuje, brání užívat si život naplno a bere vám jednoduché, každodenní radosti.

Máme pro vás pár tipů, jak bude zvládání stresu pro vás jednodušší:

  • Vyzkoušejte relaxační aktivity - meditaci, jógu a různé dechová cvičení.
  • Pečujte o své tělo každý den - správné stravování, cvičení a dostatek spánku pomohou vašemu tělu zvládat stres mnohem lepší a jednodušší.
  • Zůstaňte pozitivní a vděční.
  • Přijměte fakt, že nemáte moc ovládat všechno. Najděte způsoby, jak se zbavit starostí se situacemi, které nedokážete změnit.
  • Naučte se říct "ne" dalším povinnostem, v případě, že jste příliš zaneprázdněni nebo v dlouhodobém stresu.
  • Zůstaňte ve spojení s lidmi, kteří vás dělají šťastnými, poskytují emocionální podporu a pomáhají vám.

 

 

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Zdroje

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5579396/

https://www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/17410401011052869/full/html

https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.3109/01485018408987495

https://bmcresnotes.biomedcentral.com/articles/10.1186/1756-0500-4-238

https://www.healthline.com/health/stress#types

https://www.apa.org/topics/stress/body

https://www.webmd.com/balance/stress-management/effects-of-stress-on-your-body