Co jste se nejčastěji ptali o proteinech ...

Co jste se nejčastěji ptali o proteinech ...

Proteiny (bílkoviny) jsou organické sloučeniny na bázi dusíku, které představují základní stavební složku lidského těla.

Spolu se sacharidy a tuky jejich zařazujeme mezi základní živiny. Sestávají z aminokyselin, které jsou navzájem spojeny tzv.. Peptidovou vazbou. Minimální denní příjem bílkovin je odhadován na 0,6 - 0,8 g / kg tělesné hmotnosti. Optimální množství pro rozvoj svalů a dostatečnou regeneraci je přibližně 1,5 - 2 g / kg tělesné hmotnosti. Extrémně vysoké dávkování proteinů je zcela zbytečné a neefektivní. Po překročení určitého množství přijatých bílkovin prudce klesá jejich využitelnost v těle. Navíc může extrémně vysoký příjem bílkovin způsobit různé zdravotní komplikace.

Vedle množství přijatých proteinů je velmi důležitá i jejich kvalita (zdroj). Rozhodující roli zde hraje schopnost těla efektivně využít přijaté bílkoviny a obsah esenciálních a neesenciálních aminokyselin v přijatém proteinu. Mezi nejlepší zdroj bílkovin patří vaječná bílkovina. Velmi kvalitní jsou i bílkoviny kravského mléka, které se vyznačují vysokým obsahem větvených aminokyselin BCAA. Mezi nejkvalitnější mléčné bílkoviny patří bílkoviny syrovátkové, jejichž biologická hodnota je srovnatelná s vaječnými bílkovinami. Významné jsou i bílkoviny obsažené v tvarohu (kasein), které jsou také charakteristické plnohodnotným obsahem potřebných aminokyselin. Největší rozdíl mezi bílkovinami syrovátky a bílkovinami kaseinu je v jejich rychlosti využití v těle.


Syrovátka je rychle vstřebatelná a její doba účinku je přibližně dvě hodiny.
Kasein patří mezi pomalu vstřebatelné bílkoviny a jeho doba účinku je přibližně sedm hodin. Velmi cenným zdrojem kvalitních bílkovin jsou i ryby a maso. Nejkvalitnějším obsahem aminokyselin vyniká hovězí maso. Jeho nevýhodou je relativně vysoké množství tuku. Horkou
novinkou na současném trhu sportovní výživy jsou proteinové nápoje,
které obsahují hovězí izolát. Jde o tzv.. beef proteiny. Jsou vyráběny speciálními technologiemi a jejich biologická hodnota je velmi vysoká. Jako zdroj bílkovin je použit izolát hovězí bílkoviny nebo hovězí kolagen, který je méně kvalitní a spíše vhodný k ochraně a regeneraci kloubního aparátu. Izolát hovězí bílkoviny obsahuje všechny živiny (vitamíny, minerály, aminokyseliny) než hovězí a je důkladně zbaven všech nežádoucích látek i tuků. 

Bílkoviny rostlinného původu trpí většinou nedostatkem některých esenciálních
aminokyselin. Jsou proto považovány za méně kvalitní zdroje bílkovin. Nejhodnotnějším zdrojem rostlinných bílkovin je sója. Její nadměrná konzumace však negativně ovlivňuje hormonální pochody v těle. Mezi další zdroje rostlinných bílkovin patří čočka, hrách, fazole, brambory, obiloviny atd.

Zdroj bílkovin

PER

PDCAAS

Pšenice

1,50

0,42

Sójová bílkovina (izolát)

2,10

1,00

Sójové boby

2,10

0,92

Kazeín

2,80

1,00

Hovězí maso

2,90

0,91

Syrovátka

3,00

1,00

Kravské mléko

3,10

1,00

Ryby

3,60

1,00

Vejce

3,80

1,00

 

 PER = účinnost bílkovin 

PDCAAS = vstřebatelnost aminokyselin podle aminokyselinového složení (ideální hodnota je 1) 
(Ivan Mach: Doplňky stravy - jaké si vybrat při sportu I v každodenním životě, Grada Publishing, as, 2012)

 

Proteinové nápoje jsou skvělou alternativou při různých dietách, kdy mohou posloužit jako plnohodnotná náhrada jednoho nebo více pevných jídel v průběhu dne. Jsou skvělým zdrojem kvalitních bílkovin s nízkým obsahem tuků. Podporují regeneraci, svalový rozvoj, výkon, imunitní systém atd. Je možné je konzumovat
samostatně nebo jako přílohu či součást některých jídel. Jejich samostatná konzumace bezprostředně po výkonu je nevhodná, protože proteiny jsou v tomto případě do značné míry použity jako neekonomický zdroj energie a jejich rozklad značně zatěžuje tělo spodiny (amoniak). Abychom po výkonu využili jejich anabolický vliv, je nezbytné je kombinovat spolu se sacharidy s vysokým glykemickým indexem. Sacharidy slouží v tomto případě jako důležitý transportér aminokyselin do svalové buňky. Ideální kombinace sacharidů a bílkovin po namáhavém tréninku je v poměru 3:1 (cukr: bílkovina).

Podle procesu výroby můžeme proteinové nápoje rozdělit:

Izoláty - obsahují více než 90% bílkovin a jen velmi malé množství nežádoucích složek (cukry, tuky, laktózu). Jsou snadno a rychle stravitelné. 
Koncentráty - obsah bílkovin se pohybuje mezi 70 - 85%. Obsahují větší množství cukrů, tuků a případě, že se jedná o syrovátkový protein i více laktózy. 
Hydrolyzáty - bílkoviny jsou, naštípli na krátké řetězce aminokyselin (dipeptidy a tripeptidy). Jsou charakteristické nepříjemnou hořkou chutí. Jsou snadno a velmi rychle stravitelné.


Nejvhodnější doba k užívání proteinových nápojů pro dosažení co nejlepších výsledků je:

Ráno (ihned po probuzení) - obnovení dusíkové rovnováhy 
Před tréninkem - zajištění dostatečného množství aminokyselin pro náročný trénink 
Po tréninku (spolu se sacharidy) - podpora regenerace a tvorba svalové hmoty 
Před spaním - podpora regenerace a zásobování svalů aminokyselinami během spánku (nejvhodnější je kasein) 
Kdykoliv v průběhu dne - jako náhrada jídla nebo obohacení jídla 

Chci koupit teď!


Štítky

B2B zóna

Možnost velkoobchodní spolupráce

Doprava nad 2500 Kč zdarma

Při nákupu nad 2500 Kč máte dopravu zdarma

Referencie

Naši zákazníci sú spokojní s produktami značky Kompava

Věrnostní systém

 Poskytujeme věrnostní body při nákupu

Benefity

Odměňujeme stále zákazníky

GONEX, s. r. o., Pod Kopcem 107 , Strání 68765, +420 602 426 550, gonex@kompava.sk
Používáním těchto stránek souhlasíte s používáním cookies, které nám pomáhají zajistit lepší služby. Více info