Bílkoviny v potravinách

Bílkoviny v potravinách

Základní stavební látky složené z aminokyselin, tvořící celkovou svalovou soustavu.

Aby byly tělu prospěšné, musí se naštípnout na jednotlivé aminokyseliny, které jsou pro lidské tělo nenahraditelné - hlavně v procesu budování kvalitní svalové hmoty a zabránění její ztráty.



Bílkoviny přijímáme ze stravy v rostlinné a živočišné podobě 

  • Živočišné (maso, mléko , vejce a výrobky z nich) - označují se jako plnohodnotné, neboť obsahují všechny aminokyseliny, potřebné pro stavbu tělesných bílkovin. Vyznačují se velmi vysokou biologickou hodnotou a vysokým zastoupením esenciálních aminokyselin BCAA, dobrou stravitelností zvyšují hladinu glutathionu - účinný antioxidant , sloužící k neutralizaci toxinů.
  • Rostlinné (luštěniny, ovesné vločky, sója, kukuřice, pšenice, rýže...) - obsahují vysoké procento kvalitní bílkoviny, jsou kvalitním zdrojem aminokyselin, snižují hladinu cholesterolu, obsahují vzácné izoflavonoidy - látky podobné "rostlinnému estrogenu" genistein, který působí jako silný antioxidant proti rakovině prostaty a prsou.

 

Výživa

Bílkoviny přijímané stravou hodnotíme podle toho, zda obsahují všechny esenciální aminokyseliny. Takové bílkoviny nazýváme plnohodnotné bílkoviny. Jejich zdrojem jsou především potraviny živočišného původu a vhodné volné kombinace rostlinné potravy.


Zdroje bílkovin

Vajíčka, maso, mléko, mléčné výrobky, ryby, sójové boby, semena, obiloviny, luštěniny, pšeničné klíčky. Některé potraviny rostlinného původu neobsahují plnohodnotné bílkoviny, čili chybí jim některá esenciální aminokyselina, ale jejich vhodnou kombinací lze doplňovat. Např. obiloviny, ořechy a semena doplňujeme fazolemi, hrachem nebo čočkou, zeleninu doplňujeme pšeničnými klíčky či semeny.


Nedostatek bílkovin

Nedostatek bílkovin může způsobit slabý růst a vývin buněk, chudokrevnost, svalové napětí, náchylnost k infekčním chorobám, nesprávnou funkci žláz, dlouhé hojení ran.


Nadbytek bílkovin

Nadbytek bílkovin může vést ke vzniku srdečních onemocnění, rakoviny tlustého střeva a revmatismu.


Doporučená denní dávka

Doporučená denní dávka je individuální. Stresové, fyzické nebo psychické podmínky ji mohou zvýšit až o 30%. Většina zdrojů uvádí 1g bílkoviny na 1kg tělesné hmotnosti.

KOMPAVA ProteinFit 50 je proteín

Chci koupit teď!

 

B2B zóna

Možnost velkoobchodní spolupráce

Doprava nad 2500 Kč zdarma

Při nákupu nad 2500 Kč máte dopravu zdarma

Referencie

Naši zákazníci sú spokojní s produktami značky Kompava

Věrnostní systém

 Poskytujeme věrnostní body při nákupu

Benefity

Odměňujeme stále zákazníky

GONEX, s. r. o., Pod Kopcem 107 , Strání 68765, +420 602 426 550, gonex@kompava.sk
Používáním těchto stránek souhlasíte s používáním cookies, které nám pomáhají zajistit lepší služby. Více info