Akce MDŽ - L-karnitin 60 kps k vybraným produktům pouze za 1 €!

Už pouze:
d
h
m
s
Aminokyseliny / BCAA

Aminokyseliny / BCAA

Aminokyseliny jsou základní stavební složkou bílkovin a svalů. Ne vždy je v dostatečném množství přijímáme ze stravy, proto je jejich dobré užívat ve formě výživových doplňků. Zvláště by po nich měli sáhnout ti, kteří touží po zdravém nabírání kvalitní svalové hmoty, jsou však vhodné i při dietách. Výhodou je i to, že jejich přijímání nezatěžuje trávicí systém.

Jaké jsou jejich hlavní účinky?

  • Zvyšují fyzický výkon,
  • podporují vytrvalost a odolnost vůči únavě,
  • ochraňují svalstvo před odbouráváním svalových bílkovin,
  • zvyšují přirozenou tvorbu růstového hormonu a kreatinu,
  • regenerují poškozené svalové tkáně (ale i kosti, vlasy, kůži),
  • pozitivně ovlivňují funkci orgánů, šlach, žláz a tepen,
  • pomáhají odbourávat tělesný tuk.

Aminokyseliny dělíme na dvě základní skupiny - esenciální aminokyseliny (EAA) a neesenciální aminokyseliny.

1. Esenciální aminokyseliny

Nejčastěji predávanýmiesenciálnymi aminokyselinami jsou větvené aminokyseliny, které označujeme také zkratkou BCAA (z anglického Branched-chain Amino Acid, v překladu aminokyselina s rozvětveným řetězcem). Patří sem tři z osmi esenciálních aminokyselin, a to leucin, isoleucin, valin, které plní důležitou roli při vytvoření proteinu, při ochraně a regeneraci svalstva. Ostatní esenciální aminokyseliny jsou arginin, lysin, methionin, taurin a tryptofan. Tělo si esenciální aminokyseliny nedokáže samo vytvořit, proto je musíme přijímat z potravy nebo z výživových doplňků.

  • Leucin je nejsilnějším aktivátorem proteinu v anabolickém procesu, brání rozpadu svalových vláken, snižuje hladinu glukózy v krvi.
  • Isoleucin zvyšuje fyzickou vytrvalost a podporuje zásobu svalů potřebnou energií. Je potřebný pro tvorbu hemoglobinu, pomáhá při hojení a regeneraci svalových tkání.
  • Valin navíc udržuje rovnováhu dusíkatých látek v těle, stimuluje metabolismus a pomáhá při léčbě onemocnění jater i žlučníku.

Při tréninku svaly spotřebovávají vlastní BCAA a přeměňují je na energii. Užívání BCAA před tréninkem znamená dodat tělu potřebný zdroj energie, čímž preventivně ochráníte své svaly před poškozením. Přijetí BCAA po tréninku (silovém či vytrvalostním) pomáhá nastartovat kvalitní svalový růst.

2. Neesenciální aminokyseliny

I když si tělo neesenciální aminokyseliny dokáže obstarat samo podle potřeby, jejich příjem ve formě výživových doplňků bychom neměli podceňovat. Plní důležitou roli při nevyvážené stravě, hubnutí, při zvýšené fyzické námaze či při stresu. Radíme sem alanin, cystein, glutamin, karnitin a tyrosin.

Pokud tělu chybí dostatek aminokyselin, oslabuje se produkce proteinu, metabolismus začne fungovat v omezeném režimu, což se projevuje problémy s nadváhou, únavou, poruchou spánku, změnou nálady, vypadáváním vlasů, kožními problémy, vysokým krevním tlakem a podobně.