Ako nedostať infarkt v 30-tke?

Ako nedostať infarkt v 30-tke?

Třicet let - věk, kdy je ještě brzy myslet na vážné zdravotní problémy. Nebo se mýlíme? Kardiovaskulární onemocnění patří mezi nejčastější příčiny smrti. Dokonce až 45% lidí umírá v důsledku těchto onemocnění. A ještě více překvapivou informací je, že takové onemocnění postihují stále více mladších lidí. Infarkt, ale i jiné srdeční onemocnění většinou nemívají žádné příznaky a pokud se nějaké příznaky dostaví, tak jsou u každého velmi individuální.

Srdeční infarkt. Co je jeho příčinou?

Infarkt může nastat kdykoliv, ale věřte, že se k němu pravděpodobně schylovalo už několik let. Jde o důsledek aterosklerózy - onemocnění, při kterém se do poškozených stěn cév a tepen ukládají tuky - hlavně cholesterol, které oxidují a tím vznikají nánosy, ze kterých se postupně vytvoří v cévách překážka . Cévy se postupně zužují a průchod krve si stěžuje. Takovému vývoji cév můžete hravě zabránit. V následujících řádcích vám přinášíme tipy, jak se o své cévy starat.

7 tipů jak pečovat o své cévy

  1. Vyhýbejte se transmastných kyselin a zaměřte se na zdravé tuky

    V naší stravě mají tuky velmi důležité postavení. Pokud bychom je zcela vynechali, důsledkem by mohly být vážné zdravotní problémy. Jednou z jejich hlavních úkolů v těle je vstřebávání vitamínů, které jsou rozpustné pouze v tucích. No je důležité rozlišovat "zdravé tuky" a tuky, které nejsou zdraví velmi prospěšné. Jde především o transmastné kyseliny - jsou to nebezpečné tuky, které najdete ve smaženém jídle, koblihách, sušenkách či jiných levných cukrovinkách. Hlavním zdrojem transmastných kyselin jsou potraviny, které obsahují ztužené pokrmové tuky a podíl těchto kyselin v přijímané potravě by neměl překročit 7-10% z celkového denního příjmu energie. Proto se raději zaměřte na zdravé tuky, které se nacházejí například v avokádu, ořechách, mořských rybách či v různých druzích semínek.


    Pro zdraví člověka jsou velmi důležité esenciální mastné kyseliny jako například omega 3 a 6, které si tělo neumí vytvořit a musíme je přijímat v potravě.


    Studie potvrzují příznivý vliv těchto kyselin na snížení hladiny LDL cholesterolu (nazývaný také jako "špatný" cholesterol) a mají preventivní účinek na srdečně-cévní onemocnění.


  2. Snažte se mít svůj stres pod kontrolou

    Kardiovaskulární onemocnění jsou pravděpodobně nejzávažnějším zdravotním problémům spojeným se stresem. Stres vyvolává v lidském organismu poplachovou reakci, která aktivuje mozek, žlázy s vnitřní sekrecí, nervový a imunitní systém. Zvyšuje se i cirkulující objem krve, dochází ke zvýšení srdeční frekvence a uvolnění energie .


    Pokud stres působí dlouhodobě, nahromaděná energie, která se nezužitkuje, se podílí na rozvoji různých civilizačních chorob, zejména srdečně cévních onemocnění, onemocnění trávicího systému nebo psychických onemocnění.

    Proto zkuste omezit svůj stresové situace na minimum. Jedno z doporučení je plánovat si vždy jen 80% času. Život se totiž neřídí vždy vašim předem stanoveným plánem. Pokud Vám totiž nezůstane dostatek času na nepředvídané okolnosti, následkem bude neustálý nárůst stresu.

  3. Dajte zbohom cigaretám a alkoholu

    Už dlouhá léta je známá souvislost mezi kouřením, pitím alkoholu a srdečně-cévními chorobami. Sice většina lidí si spojuje kouření s dýchacími potížemi, či pití alkoholu s problémy s játry, zdravotní problémy jsou mnohem komplexnější. Kouření nebo vdechování velkého množství cigaretového kouře ovlivňují činnost srdce a oběhového systému.


    Studie dokazují, že riziko úmrtí na následky kardiovaskulárních onemocnění je přibližně 30krát vyšší u lidí, kteří jsou vystaveni pasivnímu kouření. Stejně nebezpečná může být i konzumace alkoholu.

    Nepravidelný pocit srdeční činnosti je většinou pouze dočasným projevem účinku alkoholu. Nejčastějším typem arytmie srdce je fibrilace předsíní, kdy se srdeční předsíně stahují nepravidelně a může dojít ke vzniku krevní sraženiny v srdci. Jde o nejčastější typ arytmie, která významně přispívá k celkové nemocnosti. Nadměrné pití alkoholu až chronický alkoholismus se považují za rizikový faktor jejího vzniku.

      

  4. Aktívny pohyb na čerstvom vzduchu

    Fyzická námaha má mnoho příznivých účinků na vaše zdraví. Osoby s nadváhou postihují kardiovaskulární choroby v mnohem vyšším počtu než osoby s přiměřenou váhou. Nadváha je spojena zejména s vysokou hladinou cholesterolu, cukrovkou, či vysokým krevním tlakem. Výzkumníci potvrdili, že bez ohledu na věk je pohybová aktivita prospěšná pro kardiovaskulární zdraví. Už 30 minut fyzické aktivity denně je skvělou prevencí před srdečně-cévními chorobami. Pokud hledáte konkrétní sportovní aktivitu, která by posílila vaše srdce a celkové zdraví, rozhodně doporučujeme běhání. Běhání zlepšuje činnost srdce, výkonnost plic a díky většímu přísunu kyslíku zvyšuje i výkonnost mozku. Také pomáhá i v léčbě již vzniklých onemocnění, jako je hypertenze (zvýšení krevního tlaku), diabetes nebo obezita.

  5. Prevencia je základ

    Jakož i v jiných případech, tak iv tomto je prevence mimořádně důležitá. Péče o cévy ao krevní oběh netřeba zanedbávat už ani v mladším věku. Důležitý je samozřejmě již výše zmíněný aktivní pohyb, dobré stravování či celkově zdravý životní styl. No určitě není na škodu zaměřit se i na doplňky výživy.


    Správný výživový doplněk může mít velmi příznivé účinky na srdce, cévy a krevní oběh. Jeden z velmi účinných je přírodní enzym nattokináza.

    Nattokináza pochází z japonské fermentované sóji - říká se mu také "klenot mezi enzymy". Přispívá k rozpouštění krevních sraženin, příznivě ovlivňuje riziko infarktu a cévních mozkových příhod. Slouží i jako prevence, která Vám zlepší průtok krve v cévách, ale zároveň se doporučuje i pro lidi, kteří již trpí srdečně cévní chorobou.

  6. Pravidelné prehliadky u lekára

    Mnoho z nás pokud nepociťuje nějaké bolesti, návštěvu lékaře odkládá. Slovensko se při tom dlouhodobě nachází na předních příčkách v úmrtnosti na kardiovaskulární onemocnění. V počátečním stádiu tato onemocnění nebolí, ale pokud spatříme první příznaky může být už pozdě. Proto netřeba preventivní prohlídky podceňovat a najít si čas a navštívit lékaře. Dejte si změřit krevní tlak, cholesterol a glukózu v krvi. Také na základě Vaší hmotnosti vám lékař zjistí index BMI a řekne vám, jaké máte riziko vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Na bezplatnou zdravotní prohlídku mají pacienti nárok každé dva roky a každý rok pokud jsou dárci krve, orgánů či tkání.

  7. Rafinovaný cukor

    Za posledních 50 let je konzumace cukru trojnásobná. Přestože si chuť sladkostí vychutnáváme, naše těla na ně odpovídají pohotovostním stavem. Když sníme jednoduché uhlohydráty jako například cukr, krevní cukr v těle se rychle zvýší. Pokud se neumíte sladkostí vzdát, dopřejte si kvalitní čokoládu, která dokonce přispívá ke zdraví cév, díky jedné ze složek, kterou obsahuje - flavonoidy. Důležité je vybírat si čokoládu s vysokým obsahem kakaa (minimálně 70%) a dopřát si ji častěji, ale v malých množstvích.

Věříme, že vám tyto tipy byly nápomocné a už nyní se chystáte upravit svůj životní styl. Důležité si je uvědomit, že tak jako vám neuškodí jednou za čas jedno nezdravé jídlo nebo nějaká pamlsek, stejně z vás neudělá zdravého fit člověka jeden salát na oběd. Nezapomeňte, že klíčem k dlouhodobě zdravému tělu je pestrá vyvážená strava, pravidelný aktivní pohyb a zároveň i správná péče o své duševní zdraví.

Štítky

GONEX, s. r. o., Pod Kopcem 107, Strání 68765, +420 903 473 211, gonex@kompava.sk
Používáním těchto stránek souhlasíte s používáním cookies, které nám pomáhají zajistit lepší služby. Více info