Spalovač tuků L-karnitin, co to je? Pomáhá to? 26. 02. 2015

L- karnitin je životně důležitá přirozená živina, která hraje zásadní roli v energetickém metabolismu v těle. L- karnitin byl známý jako vitamín BT. Přenáší mastné kyseliny do mitochondrií, energetických zdrojů v buňkách, které mastné kyseliny přeměňují na energii. Bez L- karnitinu se mastné kyseliny do mitochondrií nedostanou.

Je velmi důležitý při dodávání energie do mnoha tělesných orgánů, jako např. srdce, svaly, játra a buňky imunitního systému, čímž umožňují jejich funkci. Kromě toho má L -karnitin i detoxikační funkci, protože pomáhá z buněk odstraňovat meziprodukty metabolismu.


Kde se v lidském těle nachází?

Lidské tělo obsahuje asi 20 - 25g L- karnitinu. Orgány a buňky s vysokými nároky na energii - srdce, játra, svaly, buňky imunitního systému, ledviny, mozek, nervy, sperma - mají velmi vysokou hladinu L- karnitinu a bez dostatečného přísunu nemůže být jejich funkce dostatečná.


Jaká je účinnost L- karnitinu na organismus ?

Získává energii z tuků - podporuje a zvyšuje výdrž při sportovních výkonech - důležitý při rekonvalescenci - zajišťuje přísun energie do srdce a buněk imunitního systému - zabraňuje rychlému nástupu únavy při námaze.


Která jídla obsahují L- karnitin?

L- karnitin je součástí každodenní stravy. Obsahuje ho tmavé maso (jehněčí, hovězí, zvěřina). Ryby, drůbež, mléko, rostlinné produkty obsahují velmi malé množství L- karnitinu. V průměru ve stravě přijmeme 30 - 300mg L- karnitinu denně.

 

Zvěřina, hovězí 1000-2200 mg / kg

Vepřové, králičí 200-300 mg / kg

Drůbež 60-300 mg / kg

Ryby 60-200 mg / kg

Mléko, sýr, mléčné výrobky 10-100 mg / kgKlobása 10-200 mg / kg

Houby 10-50 mg / kg

Ovoce, zelenina, oříšky, obilí 0-10mg/kg

 

Může si naše tělo samo vytvořit L- karnitin ?

L- karnitin je látka, která se v těle vyskytuje přirozeně a tělo si je schopno vytvořit jen malé množství. Na produkci L -karnitinu tělo potřebuje aminokyseliny (lyzin a methionin) vitamíny (C, B6, B12, B3, kyselina listová) a stopové prvky (železo). Nedostatečný přísun leckteré látky omezuje tvorbu L- karnitinu. Na tvorbu L -karnitinu navíc potřebuje tělo mobilizovat L -lysin, což je ve svalech vázána aminokyselina. Tělo musí rozložit až 30 g svalové hmoty, aby vytvořilo 1g L- karnitinu. Proto tělo raději uspokojuje svou potřebu L- karnitinu ze stravy, aby tomu zabránilo.


Jaký je význam L- karnitinu ?

Zvýšený příjem L -karnitinu může mít pozitivní vliv na tělesnou kondici a zdraví. Dostatečný příjem L- karnitinu je zvláště důležitý při fyzické námaze a situacích, jako např. stres, únava, těhotenství, kojení, stárnutí, vegetariánství, nevyvážená strava, diety na hubnutí.




Kdo by měl užívat L- karnitin?

Sportovci výkonnostní i rekreační - lidé při redukční dietě - muži i ženy, starší lidé - vegetariáni - diabetici - lidé, kteří si chtějí udržet lepší zdraví.


Jaký je přínos L -karnitinu pro sportovce ?

L- karnitin je zvláště důležitý při udržování výkonnosti sportovců. L- karnitin může zabránit zužování cév, způsobené fyzickou námahou, čímž se zlepšuje krevní oběh a zásobování svalů kyslíkem. Výkonnost a vytrvalost sportovců se zlepší a svaly jsou lépe chráněny před zraněním. Sportovec může déle trénovat a únava svalů bude menší. Nedávné studie ukázaly, že L-karnitin zkracuje dobu zotavení po intenzivním zatížení a zlepšuje výkonnost po opakované námaze. To platí nejen pro výkonnostní sportovce, ale hlavně pro rekreační sportovce.

Bolest svalů tzv. namožené svaly, kterou mnoho lidí po namáhavé činnosti cítí, je možné užíváním L- karnitinu podstatně zmenšit, což sportovci umožní dále naplno trénovat. Kromě toho L- karnitin podporuje spalování tuků, snižuje odbourávání aminokyselin, podporuje syntézu bílkovin a vytváření hmoty hladkého svalstva. Pro všechny sportovce představuje L -karnitin jakýsi vnitřní tréninkový program. Podporuje trvalou radost z fyzické činnosti a usnadňuje přechod do fáze s vyšší intenzitou. Italský národní tým používal L -karnitin během MS v roce 1982 ve Španělsku a stal se mistrem světa.


L- karnitin není doping. Je to přírodní látka, která se nachází ve stravě a pomáhá sportovcům pokrýt zvýšené nároky na výkonnost. L- karnitin sám o sobě nezvyšuje výkonnost špičkovým sportovcům nefyziologické cestou, tzn., že není na seznamu zakázaných stimulantů.


Pomáhá L-karnitin při hubnutí?

L- karnitin může významně pomoci při dlouhodobém řízení tělesné hmotnosti v rámci zdravotního programu nebo programu zvyšování fyzické kondice.Studie ukazují, že kombinace L- karnitinu jako potravinového doplňku a snížení kalorického příjmu, nejlépe ve spojení s fyzickou aktivitou, vede k úpravě hmotnosti. Bylo prokázáno, že L- karnitin urychluje spalování tuků z potravy. Pokud je L- karnitin konzumován současně s tuky, spalují se rychleji a v těle se jich méně usadí. L- karnitin snižuje nepříznivou hladinu lipidů v krvi. Kromě toho bylo u zvířat prokázáno, že L- karnitin zmenšuje pocit hladu a umožňuje snižování příjmu potravin.


Jaké jsou základní příznaky nedostatku L- karnitinu ?

Příznaky nedostatku L -karnitinu nejsou vždy stejné a dost těžko je jejich rozpoznat. Mohou být následující:

  • únava / vyčerpanost: rezervy tuků není možné dostatečně přeměnit na energii,
  • snížený tělesný výkon: fyzická kondice může být snížena z důvodu nedostatečného přísunu L- karnitinu,
  • narušený metabolismus tuků, ukládání tuků v tkáních, namísto tuků se na tvorbu energie používá bílkovina. Tím se může zpomalit hubnutí při redukčních dietách.

Užívání L- karnitinu:

L- karnitin je nejlepší používat ráno, při obědě a skoro odpoledne, stejně jako vitamíny. Nedoporučuje se užívat večer před spaním, protože zvýšená dávka může vést k vyšší aktivitě a zvýšení bdělosti. Užívání velkého množství L -karnitinu po 20,00 hod. může narušit usínání.

Měl by se měl užívat v malých dávkách 500 - 1000mg, při jídle nebo po něm. Jako součást redukčních diet, v těhotenství, u vegetariánů a sportovců se mohou užívat až 3-5 g denně jako potravinový doplněk. V praxi sportovci před soutěží zvyšují dávku až na 3-5 g denně.

L- karnitin je ve vodě rozpustná látka a nadbytečné množství se vyloučí ledvinami do moči, stejně jako vitamíny, rozpustné ve vodě.

L- karnitin se nacházíte i ve stravě, hlavně v tmavém mase. L- karnitin je tedy bezpečný a může se užívat dlouhodobě, měsíce i roky bez jakýchkoliv vedlejších účinků. Při velmi velkém množství se může projevit průjmem. Dávka 3 g denně takové příznaky nevykazuje.

Kroměř L- karnitinu, který se vyskytuje v přírodě, se chemickou syntézou se utvářet jeho nepřírodní zrcadlový obraz, známý jako D - karnitin, organismem nevyužitelný.

 

Chci koupit teď!

Diskuse

Benefity

Výroba splňuje nejpřísnější evropské směrnice - systém řízení jakosti dle ČSN EN ISO 22000:2005 a kontrolní systém HACCP. Při nákupu výrobků v našem e-shopu poskytujeme zákazníkům věrnostní body, dopravu zdarma nad 100 EUR a rychlé dodání, nakolik jsme výrobcem produktů.

Odborné poradenství

Našim produktům rozumíme a proto vám umíme nabídnout odborné informace a poradenství v článcích, recenzích a videích. Samozřejmě vám radi zodpovíme na vaše dotazy spojené s užíváním našich výrobků tak, aby ste byli maximálně spokojeni.

headline-3-obrazek

Kompava Sponzoring

Naše výrobky používají profesionální i hobby sportovci  sportovních odvětví, jsou s nimi maximálně spokojeni a důvěřují jim. Sponzorujeme nejen samostatných sportovců - ať už z kulturistiky, silového trojboje, triatlonu, cyklistiky, volejbalu, vodních sportů, ale i sportové kluby.