Důležitost vápníku pro ženy a důsledky jeho nedostatku 05. 02. 2016

Vápník je základní stavební složkou kostí. Jak minerální prvek se vyskytuje v kostech, zubech, je součástí membrány buněk těla a ovlivňuje mnohé metabolické procesy. Je nezbytný pro mnohé důležité děje v organismu jako práci srdce, činnost nervů a svalů, či srážení krve. Tělo si nejvíce vápníku uloží do zásob v období dětství a dospívání, nejpozději v 25. - 35. roku života. Je proto nejideálnější pravidelně doplňovat vápník právě v tomto období.

 

 

Kolik vápníku je třeba denně přijmout?

Denní doporučená dávka vápníku je závislá na věku, pohlaví a zvýšených nároků organismu (ať už je to těhotenství, kojení, menopauza nebo zlomenina).

Děti: denní dávka od 400 - 1200 mg Ca

Dospívající mládež: denní dávka od 1200 - 1500 mg Ca

Dospělí: denní dávka od 1000 - 1500 mg Ca

 

Proč ženy potřebují více vápníku než muži?

V životě ženy přicházejí období, které kladou na její organismus zvýšené nároky. Po 40. roce života ženy ztrácejí některé minerály, především však vápník. Jednak bývá málo vápníku v potravě, jednak se neaktivuje vlivem nedostatku estrogenů (vaječníky přestávají pracovat, čímž se snižuje tvorba hormonu estrogenu) a poruch žláz s vnitřní sekrecí. Výsledkem toho je osteoporóza.

Menstruace

V posledním týdnu před menstruací mají ženy také zvýšenou potřebu vápníku. Jeho nedostatek způsobuje nervové napětí a podrážděnost. S příchodem menstruace potřeba vápníku vzrůstá a jeho nedostatek zapříčiňuje menstruační potíže. Před menstruací je proto vhodné užívat vápník a hořčík a současně pít mléko nebo užívat rybí tuk, aby se vápník vstřebal.


Těhotenství a kojení


Dalším obdobím je například z důvodu těhotenství a kojení. V tomto období přestává být pro ženu běžná denní dávka vápníku dostačující. Dítě totiž pro svůj růst a vývoj potřebuje vitamíny a minerály, které si odebírá od matky přes placentu nebo mateřské mléko. Vápník je tak nezbytný pro správnou stavbu kostry rostoucího plodu a jeho potřeba s pokročilým těhotenstvím stoupá. Žena by proto v tomto období měla denní přísun vápníku zvýšit. Dostatečné množství vápníku poskytne úlevu od křečí v dolních končetinách, které se během těhotenství mohou objevit.

Menopauza

Podobně je tomu i období menopauzy. V těle ženy nastanou velké hormonální změny. Následkem ztráty ženských hormonů ubývá ve velké míře vápník z kostí, u některých se doslova až vyplavuje z kostí. Je důležité aby ženy před nástupem menopauzy užívali vápník v kombinaci: vápník a vitaminy K2 a D3 na denně bázi. Díky těmto vitamínem se vápník dostane přesně tam kde je potřeba - do kostí. Předejdou tak vzniku osteoporózy, případně oddálí zda zmírní její následky. Zvýšená dávka je potřebná i pro uživatelky hormonální antikoncepce a dámy v klimakteriu.

 

Vstřebávání vápníku

Přijímání vápníku samo o sobě nestačí, protože tělo ho nedokáže správně zužitkovat. Spolu s vápníkem se proto doporučuje užívat i hořčík, vitaminy skupiny D - vitamin D2, D3 a K2. Důležité je rozdělit si denní přísun vápníku do více porcí, kdy z něj dokáže tělo vytěžit více, než kdybychom ho přijali v jedné dávce.

 

Zdroje vápníku

Nejvýznamnějším zdrojem vápníku je mléko a mléčné výrobky. Vápník také obsahují rostlinné zdroje jako mák, lískové oříšky, vlašské ořechy, zda sója a některé minerální vody. Přes 50% Ca dokáže tělo zužitkovat ze zeleniny jako je květák, brokolice, kapusta, růžičková kapusta, hlávkové zelí, čínské zelí, tuřín, řeřicha, kedlubny, ...

 

Vyzkoušejte náš Micelární kasein

  • Je fortifikován vitaminem D a hořčíkem
  • 1 dávka / 30 g = 753 mg Ca, 5,04 mg vitaminu D a 375 mg Mg
  • 2 dávky zajistí doporučený denní příjem Ca

 

Věděli jste, že?

  • 100 g máku obsahuje až 122% jeho doporučené denní dávky
  • CHIA semínka obsahují 5-násobně více vápníku ve srovnání s mlékem

Co bychom měli z jídelníčku vyloučit?

  • potraviny s vysokým obsahem fosforu a vlákniny,
  • nadměrnou konzumaci kofeinových, kolových nápojů,
  • tavené sýry raději vyměnit za tvrdé, měkké nevyzrálé, či tvarohové pomazánky,
  • eliminovat kouření a pití alkoholu.

 Ing. Zuzana ChovancováChci koupit teď!

Výživový poradce


Benefity

Výroba splňuje nejpřísnější evropské směrnice - systém řízení jakosti dle ČSN EN ISO 22000:2005 a kontrolní systém HACCP. Při nákupu výrobků v našem e-shopu poskytujeme zákazníkům věrnostní body, dopravu zdarma nad 100 EUR a rychlé dodání, nakolik jsme výrobcem produktů.

Odborné poradenství

Našim produktům rozumíme a proto vám umíme nabídnout odborné informace a poradenství v článcích, recenzích a videích. Samozřejmě vám radi zodpovíme na vaše dotazy spojené s užíváním našich výrobků tak, aby ste byli maximálně spokojeni.

headline-3-obrazek

Kompava Sponzoring

Naše výrobky používají profesionální i hobby sportovci  sportovních odvětví, jsou s nimi maximálně spokojeni a důvěřují jim. Sponzorujeme nejen samostatných sportovců - ať už z kulturistiky, silového trojboje, triatlonu, cyklistiky, volejbalu, vodních sportů, ale i sportové kluby.